onsdag den 16. november 2011

Efterårssysler - godt på vej mod lukning

Godt så. Nu er jeg ved at være på omdrejningshøjde med årstiden igen. Som tidligere fortalt, har jeg - fordi jeg lavede øjebæ-indlægget - drønet rundt og ryddet op. Nu er her faktisk tåleligt! Det hjælper med selverkendelse -åbenbart!.

Men altså:

Jordskoggerne er ved at blive høstet til den lækreste jordskogsuppe, ovnbagte jordskogger og jordskogger i salaten. Jeg er den eneste på matriklen, der holder vildt meget af grønstsagen, men hvad gør det, når jeg nu holder RIGTIGT meget af den! Og så kan den høstes helt frem til marts. Herligt. De blev i øvrigt over 2½- 3 meter høje i år. Ikke at naboen slog koldbøtter over det (for den breder sig uhæmmet), men jeg er nu ret begejstret!



Og så blev Ingrid Marie høstet:


Staudesåningen er godt i vej. Er gået shopaholic og blevet ramt af byttedille mht. staudefrø. Stop mig! MÅ nok åbne planteskole til foråret, hvis tingene lykkes! 


Har i øvrigt vandet Hortensierne med Alun for at de skal ramme en mere blå tone. Håber ikke de bliver ultrababy-blå, men blot lilla-blå med nuancerende farvespil! Vi må se, glæder mig og håber på det bedste. Har aldrig prøvet det før! 




Opskrift: 
5 g. alun til 5 Liter vand til 5 m2. 

Det er da ret enkelt ikke? 

Er i øvrigt faldet i svime over Hortensias løvs fantastiske farvespil! Som om der er ild i det! 
Hvorfor i himlens navn har jeg ikke bemærket det før? 

Har da ejet de planter i mere end 5 år! 


Nå men.

Imens jeg sidder og stirrer på nyindkøbte adventslys, adventsgaver til efterskolesønnen og nogle Carl Larsson-agtige julebånd med røde hjerter, så gør blomsterkarsen hvad den kan ude i komposten for at holde fast i mig.

Den blomstrer i kompostbunken, selvom jeg har smidt den ud for flere uger siden!

Det er så svært at give slip på sommeren og udelivet, synes jeg!

11 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Dejligt at se, at der rigtig er kommet gang i dig. Tænk hvad øjebæindlægget kan sætte gang i, det er da skønt.
    Hvor er du flittig med såningen, du kan få mange stauder næste år, hvis de kommer i gang alle sammen.
    Hortensiabladene er fantastisk smukke i år, jeg synes heller aldrig mine har været så kønne.

    SvarSlet
  2. Hej Marianne. UUHM jordskokker. Dem elsker jeg også. Jeg håber du rigtigt kan frådse i dem hele vinteren! Sikke meget du har nået. Det er lidt interessant hvad det er for nogle staudefrø, du har sået? Rigtig god aften.

    SvarSlet
  3. Det er så klart svært at slippe sommer og udeliv. Generelt får jeg kuller, hvis jeg er inde for længe, men i år er det endnu sværere at indstille sig på vinter. Måske p.g.a. af alt det der blomstrer endnu. Nå, men så kan vi jo i hvert fald få ryddet op og få færdiggjort endnu nogle projekter. Skønt :-)

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Forstår godt det med at slippe udelivet kan være mildt sagt svært. Savnet af foråret ligger da i hvert fald mig på sinde. Jeg har aldrig været god til vinter. Men gode bøger, havebøger eller andre - gør det til en tålelig ting. Og så har du jo os! - dine blogvenner.

    kram fra
    Eva

    SvarSlet
  5. Hvor har du været flittig - og det skal du vist også være igen til foråret, når hundredevis af små stauder står og trædder hinanden over rødderne for at få egen potte :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  6. Har du prøvet dette nemme tilbehør til fisk: Skær jordskokker i små tern og sauter dem på panden til de er næsten møre, tilsæt æbler skåret i tern og lad dem varme med og krydr med timian, salt og peber. Løg skader vist heller ikke på smagen :o)

    Spændt på din staudesåning, det ser effektivt ud. Det er sjovt som mange ting smitter her på bloggene, men det er jo lige netop det der gør det spændende.

    Og nu har jeg lært at jeg skal gå langt uden om Alun, for jeg vil bestemt ikke ha' blå hortensiaer... ;o)))

    Fnis fra Friis

    SvarSlet
  7. JA, Lisbeth, nu er jeg for alvor gået i gang med forvandlingen af haven... du ved landbo i forstæderne. Det var dig, Signe og så Anne Gine, der inspirerede mig til det med staudesåningen. Må søge deres (jeres) ekspertice, hvis noget glipper.
    Og ja, Signe, til foråret får jeg travlt (igen). Men det er skønt at have noget at se frem til! Hvad med dig?
    Birgitte, jeg har planer om at skrive indlæg om staudesåning, roser m.v. - noget af alt det, ejg har nået i løbet af sensommer/efterår, men som jeg bare ikke har fortalt om. So I´ll be back!
    Birgitte Landligger og Eva Evigglad - ja vi må tæmme vintermørket med armchairgardening (hvilket indbefatter blog-gardening) og div. udendørssysler alligevel.
    Tak for opskriften Fru Fnis (nej jeg mener fru Friis ;) Det skal prøves!
    Gå du abre uden om Alun og følg med i mit eksperiment. Og så tror jeg lige jeg går ud og vander og vander og vander igen. Bare for nu at holde den babyblå tone helt på afstand. Jeg vil nemlig helst have LILLA-blåtone i de Hortensier.

    SvarSlet
  8. Ihh hvor har du ret. Jeg savner allerede min haven, selvom jeg stadig nægter og se i øjnene at det er ved og være over for denne gang :) Har også gang i en masse staudefrø.......og jeg aner ikke, hvor jeg skal gøre af dem, når vi når så langt. De må skrues ned.... tror jeg. Men når man først er blevet bidt af den bacille, så er det ikke til at stoppe igen:)Og så er jeg vild med det pakkekalender halløj, så er jeg da ikke den eneste...:) Ha´ en rigtig god dag. Mange hilsner herfra

    SvarSlet
  9. Hvor har du bare haft travlt, Marianne, hold da op.
    Du kan da trygt gå vinteren i møde nu :-)
    Jeg er også spændt på at se alle dine staude-babyer til foråret. Du skal nok få plads til dem. De kan jo også bo i krukker, så behøver man ikke så mange sommerblomster og er fri for alt den planten om hvert år.
    Mine jordskokker er også virkelig høje i år. Og jeg har lovet mig selv at jeg vil spise nogle flere af dem. Normalt er det kaninerne som får glæde af dem hele vinteren :-)

    SvarSlet
  10. Lise Lotte ((Dig med hemmeligheden);)Det bliver da sjovt at følge med i hinandens staude-vuggestuer. Lige nu er det vist "sovetime", men de skal nok vågne om nogle måneder. Og ja, Hanne, jeg håber så sandelig at jeg får plads til dem.., udfordringen er at få gravet bedene. Må ha gang i teenagerne til foråret, tror jeg. Lokker med at dt er gratis fitness + eksponering på bloggen ;;)

    Hanne, det var forøvrigt en god idé (som sædvanligt, nrå det kommer fra dig) :) at sætte nogle af stauderne i krukker. Skal så bare have købt nogle frostsikre.

    SvarSlet
  11. Gode billeder.
    Hvor har du dog haft travl. Sådan en energi.
    Held og lykke med det hele.
    Tak for kigget.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!