søndag den 13. november 2011

Bladdyne til mine Hortensia

I foråret efter den hårde lange og trælsomme vinter i 2010, kunne jeg konstatere at mine hortensiaer var frosset ned. Det var dengang med stor sorg i sinde, at jeg klippede dem helt ned til sokkeholderne og havde derfor ikke forventet det store fra deres side i år.


Men de skød faktisk ret kraftigt i dette regnfulde år (de elsker jo vand - Hydrangea betyder vandfad på græsk), så de har alle - på nær de nyindkøbte - fået meget lange ben i løbet af sommeren.

Og deres skønhed - bare i en enkelt blomst er jo helt uforligenelig! Både i knop, i halv og hel bromstring og i afblomstring!

Mmmmmm!
Er du parat? For jeg...

går lige lidt a-hortensia-mok....:

Flere blomster i en
 
Levende og dog med personlighed og karakter. Helt sin egen, som en kvinde i sin bedste alder (omtrænt min?)
Det forfald er ikke til at stå for

(Bemærk, hvordan alle billederne er taget efter en byge)

Nå, tilbage til den røde tråd og ... de lange ben og dynen: 
Forhåbentligt fremgår det af fotoet her, at de har fået frygtelilgt lange ben.

Tingene i kasser og poser er bytteplanter - bla. gerania til at dække de lange ben.

Det er jo ellers mere end klædeligt til en kvinde - det med de lange ben, men de skal jo holde varmen hele vinteren, for knopperne (som jo allerede er sat nu - gå ud og kik) skal jo helst ikke ende som dem her:

Helt visne! Jeg ventede til sent i april med at klippe ned!
Men altså - der kom jo kun få blomster, på 1. årsskudene, hvilket jo i sig selv var dejligt, men også lidt sært, når der er tale om en Macrophylla, er det ikke?

Nå men til næste år vil jeg jo meget gerne have tættere buske og langt større blomstersætning.

Så: What to do?

Brug bladene! 
Nu fældede vi de langløbne og meget, meget gamle pæretræer, der stod og skyggede mod syd, da vi flyttede ind for 13 år siden, så når bedene er fyldt op, er der er faktisk ikke så mange blade tilbage til projektet. Og de fleste havner som sagt her:




For nu ikke at naboerne nu skal synes jeg er helt gak (jeg møder dem jo iført havehandsker, jord på næsen og våde knæ kl. 06.30 om morgenen, når de haster ud til bilen på vej til arbejde), så vil jeg altså ikke gå ind og spørge om jeg må få deres blad-sække. Ikke at det ellers plejer at genere mig, hvad andre folk tænker om mig, men... Ja, jeg ved ikke hvad. I hvertfald fandt jeg på andre løsninger.....:

Jeg har været på bladrov.

I omegnen.

Hvis i lover ikke at sige det til nogen som helst, så har jeg nolet nogle sække, der stod og ventede på storskraldbilen udenfor en have i nabolaget, der altid ser så velplejet ud .

Så nu har jeg altså mange blade til min blad-dyne, men det afstedkommer så, at jeg en gang i mellem ligger i min sofa og spekulerer over, hvilke mulige planter, der kan komme til at invandre i min have, hvis der ligger frø mellem de frememde blade, jeg anvender.... Og det gør der jo nok.

Men hva´- det må jo blive en af de overraskelser, der hører med til at være innovativ haveejer af min karat.

(Mangfoldighed og uforudsigelighed længe leve).

Nå.

Så her er min dyne:



Opskrift:

  • Fej eller riv blade sammen eller - brug en bunke stjålne, lånte, inporterede blade, du har tillid til
  • Find et kit bestående af det bløde grønne fuglenet og en saks frem
  • Klip et passende stykke af
  • Start for neden med at binde fuglenettet omkring planten. 
  • Træk det op omkring de lange ben
  • Fyld blade i - kom dem godt ind imellem og omkring planten. 
  • Luk til i siden til sidst. 
  • Man kan vælge at "sy" med snor, men jeg bandt bare et par gange op langs siden med det grønne net.


Et par ting, du lige skal være opmærksom på, inden du kaster dig ud i projektet:

  • Det er smartest at være to om det - men det kan lade sig gøre at være en.
  • PAS PÅ de nye anlæg til blomsterknopperne langs stilkene (benene). Det grønne fuglenet sidder meget nemt fast i dem. OG så er der altså ingen blomster til næste år, og så ryger hele pointen. 
  • Læg mærke til, hvilken led dit afklippede fuglenet er længst på. Mit var 10 x 2 meter, hvilket betød, at det for flere af de små planters vedkommende bedst kunne betale sig at binde på den anden led. 
Hvis du nu kke lige står og har en (eller et par meter fulgenets-rest liggende, så kan du nøjes med at fylde godt op med blade omkring stænglerne (benene)., som du kan se, jeg har gjort med de kortere og tættere buske i Zinken.
    Skal nu selv ud og ordne de sidste 5 hortensier ude i forhaven.
     
    Saks og net skal lige tø op først.


    Skøn søndag i Danmark!

    22 kommentarer:

    1. Tak for inspirationen! Mine (få) hortensiaer frøs nemlig også tilbage, fik ingen blomster, men medium "lange ben" ;-). Nu får de så "kjole" på. Er spændt på om det virker...

      SvarSlet
    2. ja der har kun været blade på mine hortensia'er i år.. :) Hvor er det flotte bileder af dine:) Anne Gine

      SvarSlet
    3. JA, tak for feedbacken. Skynder mig lige ind og forklarer lidt mere. Se redigeret indlæg....

      Man skal nemllig virkelig passe på knop-anlggene, når man bakser med fuglenettet!

      SvarSlet
    4. Jeg er lige inde og holde pause fra bladindsamligen. Det er alle dem på græsset som bliver revet ind i bedene. Hårdt job, som giver varmen ;-)
      Jeg skulle nok have gjort det samme som dig ved mine hortensiaer for de frøs også helt tilbage sidste vinter. Men det når jeg ikke i denne weekend... måske næste. Nu må jeg ud igen inden det bliver mørkt

      SvarSlet
    5. De er altså lidt skøre de havenørder...!!! Gå du ud i verden og fortæl at du har været på bladrov hos naboen næsten iført pyjamas!! (Nå ok, det sidste var måske min fantasi der løb af med mig...). Men smart er det altså, dit arrangement!

      Jeg har jo først lige overgivet mig til hortensiaerne (efter mange års modstand), er det alle slags hortensia der er lidt kuldskære?? Måske jeg imorgen skal gå ud og ryste de sidste blade af træerne...!?

      Tak for et inspirerende og mave-klukkende indlæg ;o)))

      SvarSlet
    6. Ha ha...jeg kan lige høre dine naboer, som måske stod bag gardinet og så dig snige afsted med deres storskrald: "Kom og se, nu stjæler hende den skøre havedame sgu vores blade - hun har nu også altid virket lidt suspekt med jord på næse og våde knæ, der om morgenen" ;o)
      Smart med den bladdyne, men det dersens grønne fuglenet, bliver altså aldrig fikst at se på ;o)
      Håber du får mange udsprungende knopper i 2012.
      Kh Helle

      SvarSlet
    7. Hej Marianne, det er super smukke billeder af hortensiaer i alle stadier - de er jo den slags planter som ER smukke i alle stadier.

      Jeg smilede nu også lidt af din historie om bladrov, men hvad pokker gør man, når man selv er i bladunderskud til de lange ben. Smart fundet på. Jeg må nok også ud og klæde mine hortensiaer lidt på til vinteren.

      God aften med velfortjent afslapning:)

      SvarSlet
    8. Sjovt indlæg - smiler...her med aftenkaffen indenfor rækkevidde.
      Jeg har ikke hortensiaer - men jeg fanger alligevel idéen med fuglenettet. Den kan jo konverteres til afdækning af buske, der ikke må blive spist af rådyrene. Tak for tippet :o)

      SvarSlet
    9. Hej. Tak for den udførlige forklaring. Dine råd har jeg taget til mig. Jeg tror man også kan bruge det på andre planter end hortensiaer. Jeg håber, du får rigtig mange blomster i dem til næste år. Nu har de i hvert fald fået en god og beskyttende behandling!

      SvarSlet
    10. @ina, ja, det giver varmen! Og du har jo også løg, du skal have i jorden!

      @HA ha, Jette. Ja selv tak. JEg gik faktisk rundt og tog fotos med bare tæer i træskoene og vådt hår. En kølig affærde! Og nej, normalt synes jeg ikke de er kuldskære, men den forgangne vinter var jo knagende kold og lang. Det er nok derfor. Overvej de skønne damer (Hortensierne) du vil få et livslangt kærlighedsforhold til dem!

      @ Helle - du har helt ret. Det vil måske nok gå de første par måneder (dec, jan, feb), men så når det virkelig gælder og der kommer barfrost, såeee......Jeg stod netop selv og tænkte på hvordan arrangementet mon ville tage sig ud sammen med alle de køønne løg, jeg lige har lagt. :S Nå vi får se, hvor længe, jeg kan leve med den slags dyne-øjebæer.

      @ Anemone-pigen :) Mon også du er Hortensia-fan? Så tror jeg, jeg vil anbefale dynen (med fulgenettet) til de langbenede og bare blade mellem buskene til de mere kompakte. Ellers skal vi gå rundt med skyklapper for hovedet på vores haveture i det tidlige forår. Men det akn vi vel også grine af herinde?

      @Berit - ahhhh ja, aftenkaffe! Det vil jeg have inden jeg smutter over i sofaen igen. Selvtak, det havde jeg ikke tænkt på. Rådyrs-bure. JA ja, andre må slås med hønsene. (Men det er jo selvforskyldt) ;D

      SvarSlet
    11. Hej Marianne
      Nogle af mine frøs også ned sidste vinter, men netop i dag har jeg lagt en dyne af blade om dem. De var ikke blevet langbenede, tværtimod, så jeg slap for nettet.
      Heldigvis havde jeg blade i haven, så jeg behøvede ikke at luske rundt og tage sække. Men her hos os er der vidst ingen, som samler blade i sække, jeg har i hvert fald ingen set. Tænk at folk kan være så dumme at smide bladene væk.

      SvarSlet
    12. Håber du har held med dine Hortensiar.
      Vi har plantet mange ny i år. Jeg var slet ikke klar over, at de skal dækkes til. Tak for oplysningen.

      SvarSlet
    13. You and me both :-D Jeg har fået blade forærende fra venner og familie i de første år, hvor jeg ikke selv havde nogen. Men jeg har også snuppet en pose på vejen i ny og næ.
      Det var en smart idé du fik der, og en god udførlig forklaring, tak :-)
      Jeg har kun et par små hortensia i krukker, og de ryger i drivhuset. Min Pinky Winky tog heldigvis ikke skade af kulden de sidste to vintre.
      Jeg er spændt på at se hvor flotte dine hortensiar bliver til næste år. Jeg er sikker på at det nok skal virke :-)

      SvarSlet
    14. Hihi altså Marianne. Nu kom jeg til at tænke i billeder.......Sjovt. Kan også se dig snige dig rundt med en sæk på ryggen, du mangler bare det røde tøj, så tror de da det er julemanden, der er på besøg.... I vores meget alvorlige kvarter gik den altså ikke. De kigger allerede mærkeligt på mig i forvejen :):) Her er havenørder et lidt mærkeligt folkefærd. Mange hilsner herfra :)

      SvarSlet
    15. Jeg ser dig tydeligt for mig liste af sted på villavejen kl.5 om morgenen på jagt efter sække med blade. Meget morsomt billede :-).

      Vores klatrehortensia har i forvejen net om benene p.g.a. rådyrene som ikke kan tåle at se mindre planter uden at spise dem. Så det er bare at fylde blade på i weekenden. Tak for tippet.

      Ha´en god dag
      Birgitte

      SvarSlet
    16. @Lisbeth på Samsø: Hmmm, ja, at smide blade væk virker absurd på os med kompostbunker og masser af bede at lægge dem i. Men jeg har nu været en af dem, der for bare et par år siden lod have være have efter at havemøblerne var blevet stillet ind. Det er nu nok karriereræsets svøbe.

      @ Kære Fru Landbohave. Hortensier behøver ikketildækning normalt. Kun ved hårde vintre som den, vi havde sidst, er det nøådvendigt. Og så harjord, læ- og vindforholdene selvfølgelig også en indflydelse.

      @ Hanne, åh, det er godt at vide, amn ikke er alene om at være komplet havegak. Men det giver jo mening i vores univers. :)

      @ Lise Lotte: (Sig mig skulle du ikke sove? - nå vi tager en morfar senere ;). Bor du i min by? ... :D Eller er det bare sådan i alle privinser? HvorFOR er det sådan? At man bliver set på med hævede øjenbryn, - nå em om det. Vi ved jo godt hvad vi går rundt og laver (og hvorfor vi gør det).:P

      SvarSlet
    17. Hej Birgitte
      Vi må have skrevet samtidigt! Herligt at jeg sådan kan danne billeder på jeres nethinder.

      Orv, klatrehortensiaen... Den havde jeg ikke tænkt på. Den frøs nemlig slet ikke sidste vinter. Må lige overveje om et dynearrangement skal til her.
      Knus!

      SvarSlet
    18. Hej Marianne
      Tak fordi du kiggede ind på min blog og lagde en lille hilsen.
      Mht. frø fra opiumsvalmuerne så samler jeg gerne en portion og sender til dig, når vi når til næste sæson. De frø ,jeg har tilbage, er ,som jeg skrev, lovet væk.
      Super ide med blade og fuglenet. Den metode må også kunne bruges på andre sarte planter.
      De bedste hilsener
      Kirsten Miran

      SvarSlet
    19. JA, Kirsten, det tror jg også den kan. Har ellers set den metode med at sno jutestrimmel omkring grenene, men duer vist kun til træer, eller bliver vi vist vanvittige. ;)

      Held og lykke med det, og så: Ja tak, vi kan bare vende tilbage til bytte i sensommeren 12. :)

      SvarSlet
    20. Hej, Marianne!
      Tak for dine altid søde og informative kommentarer, det er bare dejligt. Inspireret af hortensiaernes skønhed rund omkring i bloglandet, har jeg plantet to hortensiaer ud -har "løsladt" dem fra krukker, som jeg siger. Og jeg skal nok dække dem godt til med bladene. De er er rosafarvet begge to, glæder mig allerede til næste år, hvordan de vil arte sig.
      Knus.

      SvarSlet
    21. Hvor er du altså herligt, Marianne!! Skøn idé at stjæle naboens blade! Jeg er jo i den situation, at jeg bare kan vente til de er taget på arbejde og så vupti.. Men jeg har nu rigeligt med blade selv.
      Nu har jeg forsøgt at oprette en blog og lægge billeder på, men jeg kan ikke finde dem. Troede jeg havde lagt dem på Danske Haveblogs, men jeg dukker ikke op på listen??
      Iøvrigt har jeg gemt en pose lyserøde valmuer til dig fra min have!!

      SvarSlet
    22. Selvtak, Søde Kristina! Jeg smiler af din 'løsladelse'. Det gør jeg selv med de fleste af mine krukkeplanter. Har selv ret svært ved stauder i krukker, men overvejer det nu med nogle af de nysåede til foråret/sommeren 12.
      Jeg er da også spændt på, hvordan dine 'fritgående' Hortensier får det til sommer! Lad endelig høre!

      Ei Ei ei, Bente! Det lyder da helt fortryllende!
      Lad os have Irma-kaffen in mente. Jeg har jo også en hulens masse frø, som måske kunne have din interesse?
      God onsdag til alle!

      SvarSlet

    Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!