fredag den 4. november 2011

Dagens darling

I vores familie, kan man blive kåret til "Dagens darling". Det er f.eks. hvis man har taget ud af opperen uden at blive bedt om det (har teenagedrenge), hvis man har sagt noget sødt, eller hvis man laver en yndlingsret eller langt om længe har fået lappet sin cykel, hvis man har sagt noget klogt eller følsomt i skolen eller hvis man har gjort et eller andet, som gør en mere selvhjulpen. (!) Dagens darling kan man også være, hvis man er ovenud glad for et eller andet, som man så lige deler med familien. Ved at fortælle om det.

Husløg er så indtagende! Som levende Zink.

Og dem var der et par stykker af i dag ved aftensbordet en helt almindelig fredag i november i Bagsværd - en slumrende forstad til København.

I min familie startede det med den 16-årige:
  • "Vil bare lige sige: Kommende mulig kæreste - hun hedder Maria - jeg mødte hende på toget hjem fra Oure Efterskole. Nu vil jeg gerne se hende i morgen, så derfor kan jeg desværre ikke komme med til familiemiddag. Jeg er lykkellig! Bær over med mig". :S
Så var det min kære mand:
  • "Jeg har weekend - Yaehhhh - og jeg skal sætte drengene i sving med at flytte brænde og stable det: Hvad tid står vi op i morgen, knægte?"
 Min ældste søn:

  • "Hvad tror du de synes om middagen, mor? De sagde ikke så meget? Jeg selv var ret tilfreds med resultatet". - "Desuden, jeg skal til J-dag, så kan vi ikke sige klokken 14 i morgen?"
Og mig selv:

  • "Jeg er glad, for jeg har vundet den smukkeste og nemmeste plante (Drejeblomst fra Evigglades "give-away-konkurrence") med de yndigste blomster til placering bag stakittet i baghaven. Så hvis jeg nu lover at lave pandekager, så ordner I brændet, mens jeg planter ud. Deal?"
Jo jo. Det gik ok, det hele. Resultatet vil vise sig i morgen............

Ind til da vil jeg lige vise jer nogle darlings fra haven:

Den herligste Hortensia (Bare navnet!!!). Jeg laver et indlæg bare om dem.... Eller flere.

Min såkaldte "jalsø"-pelargonie. Den er bare babynuttet, og ikke helt en Dronning Ingrid - mere lyserød.

En stædig rose, som jeg har glemt navnet på. Det har gået for lud og koldt vand - staklen -  men det skal være slut nu.

Men der er mere:


En klematis, som jeg har glemt at notere navnet på... den blomstere nu i efteråret - enyone?
Der er mere - bla. korte mærkelige nøgne grene fra alle de 19 roser, jeg har plantet i min kedelige baghave, og som skal være med til at gøre den helbredende endnu mere helbredende og wunderbar den kommende sommer. Men de - rosenstilkene - og en nøje og farve- og billedrig beskrivelse af roserne skal nok komme! Det lover jeg!

Som dagens darling!


12 kommentarer:

  1. My darling.......tak for at dele dine søde hverdagsbetragtninger med os. Håber brændestabel, potentiel kæreste og drejeblomst alle er ved godt mod ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  2. Dejligt indlæg, tak for det Darling :-)

    SvarSlet
  3. Ja, selvom det er grå november et der jo masser at tage sig til. Vidunderligt, når sofaens ryglæn ellers har været det mest "tiltrækkende" i en rum tid.
    Men lige som d glemte skønheder i havens hjørner, finder jeg solen frem og søger at sendervet smilende hoved mod 'alverden' -dvs. jer i blogland.

    Aftenknus fra M

    SvarSlet
  4. Sikke et dejligt indlæg. Og sød idé med dagens darling - jeg smilede fra start til slut. Tak for det :-)
    Glæder mig til at høre mere om den skønne hortensia - og selvfølgelig til at se rosenfloret til næste sommer.
    Knus Signe

    SvarSlet
  5. Rigtig god ide med 'dagens darling' og skønt indlæg :-)

    SvarSlet
  6. Sikke et dejligt indlæg og et skønt begreb med Dagens Darling, du er jo selv en af dem :)

    Hører gerne mere om hortensia og roser. Jeg kan desværre ikke byde ind med navnet på clematissen, men den er smuk.

    SvarSlet
  7. Hvor skriver du bare dejligt levende - jeg fik bare helt lyst til at sidde med ved det middagsbord, med dig og din dejlige familie :o)
    God beskrivelse af husløget - som levende zink, smukt :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  8. Ajj - nogen dejlige teenagere! Der må da være "noget" I har gjort rigtigt med dem :o)
    At lære at spotte de små glæder i dagligdagen og at lære at dele dem med andre - det er da en gave til alle. Dejligt at vi lige fik lov "at være med".

    SvarSlet
  9. Hej. Sikke en dejlig middagsstund i må have haft ved familiebordet! Dejligt indlæg og dejlige billeder. Glæder mig til at høre mere om de 19 roser!

    SvarSlet
  10. Åh hvor lyder det bare hyggeligt :-) Livet med teenagere er bestemt ikke en leg, så det er rigtigt sundt, og helbredende :-), at huske at værdsætte de skønne øjeblikke man heldigvis også har med dem :-)
    Jeg glæder mig også til at høre mere om roserne og dine andre darlings.
    Tillykke med dine drejeblomster. Jeg er glad for at du var én af vinderne :-)

    SvarSlet
  11. Heeelt vild med den 16-åriges kommentar <3 Smiler stadig. Og får søde minder fra teenagetiden, som ikke er så langt borte endda, men virker sådan nogle gange. Pludselig er man "voksen".

    SvarSlet
  12. Tak for jeres glade og livsbekræftende kommentarer. Jeg ved godt indlægget ikke havde særligt meget med have og planter at gøre, (mere på den indirekte måde), men det blev en dejlig dag (uden mig, men det er en anden historie), som jeg fortæller om snart.

    Og jeg lover at I får at høre og se alt muligt til både roser, hortensier, øjebæer. Sidstnævnte er der er så rigeligt at tage af, når skribenten i den Helbredendede have skranter. :)))

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!