fredag den 14. oktober 2011

Den smukkeste morgen i 100 år

Så kom den første frostnat.

I går fik jeg lagt viskestykker over to af mine dahlia, én fik jeg klippet ind i en vase:

Det er blomsten, der er fotomodel - ikke fotografen med morgenhår ;)

De øvrige er gået til og skal op nu.

Tallerkensmækkerskoven langsdrivhuset er kolapset - jeg har ellers været i gang med at forære hønsene dem. De ELSKER simpelthen den plante. Nu bliver de præsenteret for de slatne rester sammen med gårsdagens risrest - så må vi se om det glider ned.

Jeg elsker alle årstider. Men de, hvor man kan mærke forvandlingen, se den, lugte den.... De er fanstatiske! De indgyder til håb og erindrer om livets store hjul, at det drejer endnu en tak.

Minder mig om at alt ER. 

Sådan en årstid har vi lige nu! Fuld af forandring.

Det bliver kun et kort indlæg i dag. Er helt baldret i hovedet oven på atter en omgang kommunebølv-brevskrivning i går.

Så vi tager lige en rundtur med det, der faldt for mit øje.

Er så betaget af rim

Min elskede troldhassel

Mit 2-årige bed er på vej. Digitalis, haveklinte, Div. katost og kongelys ses i baggrunden
Sendum er store som håndflader i år.


Livet er uforudsigeligt. Prøv f.eks. lige at se en efterblomstring med rim på, på denne Vellugtende Natviol (Hesperis):


Indendøre falder jeg over min yndlingsdahlia, som jeg har glemt navnet på. En rigtig lækker fotomodel.

Hvis du kan genkende den, så sig til.

Er den ikke fabelagtig?







Ønsker mig i øvrigt en linse, der kan tage nærbilleder. Har du et godt forslag til en Canon EOS 500 D? Der behøver ikke at være billedstabilisator i. (Aner heller ikke hvad jeg skal bruge det til.).



Må en vidunderlig og foranderlig verden vente dig forude!

7 kommentarer:

  1. Nattefrost....gad vist hvilket syn der venter mig i sommerhuset. Der skal måske graves dahliaer op i weekenden og samles flere frø af tallerkensmækkerne kunne det tyde på!
    Et bed kun med 2-årige planter - det lyder spændende.
    Fortsat god solskinsdag :o)

    SvarSlet
  2. Sommerhusejer nummer to er spændt på om frosten også gælder østvendte kyster. Heldigvis satte jeg pelargonierne ind i sidste weekend. Derfor kan jeg med sindsro istemme mig koret med lovprisninger af årstidernes skiften. Rimfrost, sol og klar blå efterårshimmel det er et hit!

    Ha´en god weekend
    Birgitte

    SvarSlet
  3. Ja, smukt ser det ud :-)
    Jeg var også lige en morgentur rundt med kameraet for at fange rimfrosten før solen for alvor fik fat i den.
    Ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
  4. Hvor er den dog smuk din Dahlia, jeg forstår godt du er glad for den.
    For mit eget vedkommende så har jeg før haft Dahliaér i haven, og havde egentlig besluttet at det skulle jeg IKKE have igen. Fordi jeg glemte, at få dem gravet op om efteråret. Men i år prøvede jeg så igen, at have Dahliaér, og har sørme også husket at få dem gravet op. Så nu er jeg helt stolt af mig selv, og har fået blod på tanden, og har allerede besluttet, at til næste år skal jeg have endnu flere.
    Og den du har´ kunne godt være sådan en, der kunne finde vej til min have, hvis altså der er en´der ved navnet. Så jeg venter også spændt.
    Efterårs hilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  5. Jeg fascineres også af årstidernes skiften, og de forskellige dragter haven tager på i løbet af et år. Og tænk, det er stadig helt gratis :-)
    Mine Dahlia fik også frost, men de er nu ikke helt døde, så de får lov at stå lidt endnu. Din Dahlia er rigtigt smuk, men jeg kender ikke navnet.
    God weekend til dig :-)

    SvarSlet
  6. Hvor er din Dahlia smuk.

    Gode billeder. Jeg kan især godt li` dit 4. sidste billede, hvor der er rim på plantens blade.
    Vore Knoldbegonia sagde farvel i dag.

    SvarSlet
  7. @Berit og Birgitte: JA, gad vide, hvad der har mødt jer, da i er stået ud ad bilen denne weekend? Jeg tror på frostens komme. I hvertfald on & off!
    @Signe: Ja, ri8mfrost i morgenlys (eller faktisk i alt slags lys) er virkelig poetisk!
    @Hanne: Næh, navnet må stå hen i det uvisse. Mon dine Dahlia stadig er i live?
    @Landbohaven: JA, der er meget, man skal tage afsked med - sådan er selve livet. OG der er som om planter og blomsterne minder os om det. Man kan jo få et helt personligt forhold til nogen af dem!

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!