tirsdag den 7. juni 2011

Hyldene dufter i stuen ind - ude fra Danmarks haver

synger vi  i 'Danmark nu blunder den lyse nat'..... - én af de smukkeste og mest stemningsfulde danske sommerviser, jeg kender.
Og det gør de altså - hyldene - lige om 3 minutter. Nogle af dem er allerede i blomst, det er bare mine, der står i nordsiden af huset, der endnu ikke blomstrer.


Det er hele Danmarks hyldetræ, Sambucus Nigra, vi synger om. 'Nigra' kommer af 'niger', der på latin betyder sort, hvilket narturligvis hentyder til bærenes farve.

Det er alle dele af planten/træet, man kan bruge af hyld og den har gennem de sidste fem- seks tusinde år væres fattigmands husapotek og fredshellige træ, der voksede op ad husmuren, i skel og langs vejene rundt i landet. Gudinden Freja vogter i træets krone og spreder sine lysende kærlige hænder ud i bakke og dal i den danske sommer. Symbolsk betyder Hyld medfølelse og sympati, hvilket jo gør den topmoderne, må man sige. Empati og indsigt i andre mennesker går vist aldrig af mode.

Planten er jo også populær i handlen - nu kan vi både købe hyldeblomstdrik, bolsjer med hyld og forleden læste jeg, at man kan få hyldemarinerede fisk i forretningerne. Det er da værd at prøve!

Jeg vil nu helst selv lave min mad og drikke med hyld og der går sjældent en sommer uden! Det har jeg for mange år siden skrevet om her, hvor du også får opskrifter på hyldenade og andre lækre sager.


Artiklen findes på den så glimrende webside Huset & haven her. Inden du går ind på siden, så væbn dig med en lille smule tålmodighed. Den loader og  så skifter den side, hvorefter artiklen genloader.

Gartnerens ven
Hylden er unik og velsmagende for mennesket, men for os gartnere er den stadig både væsentlig og praktisk at anvende. Særligt hvis du, som jeg, går op i, så vidt muligt helt at undgå at bruge kunstige kemiske midler.

Utøjskur (mod bakterier, lus og svampe)
Pluk en spandfuld blade af almindelig hyld og hæld kogende vand over. Lad det stå og køle af i et et par timer, og du har en glimrende kur mod utøj - særligt bladlus! Du kan lægge nogle padderokker ved, hvis du har nogle!
Jeg har af en eller anden mærkelig grund bladlus i mine Digitalis (Fingerbøl) i forhaven, måske fordi de står under et æbletræ. Og da jeg skulle skrive denne artikel, besluttede jeg min for at prøve hyld som alternativ til den daglige tur med vandslangen. Jeg synes at det tegner fint!

Fæle lus har invaderet toppen af figerbøllet
Farvning:
Du kan både farve tøj violet/lilla og skylle mørkt hår mørkere med bark og blade fra hyld. Jeg har tænkt mig at eksperimentere med det her i sensommeren....Både med farvning, hvis jeg altså får høstet tilstrækkeligt, for det kræver BUNKER af blade og bark, hvis man skal farve stof. Og hvis jeg kan nænne det, for hylden er nu et af mine absolut yndlingstræer!

Men hårskyldningen, den er et ret sikkert hit! Jeg hører til dem, der gråner så meget nu, at det er et must, hvis jeg vil behandles ordentligt i trafikken, så det vil jeg prøve! Dér sparer jeg vel også en hundredelap eller tre pr. halvår. Lidt har også ret!

Insektbalsam:
Du kan også gnide dine arme og ben med blade af hyld (og se stort på den let grønlig nuance, du derved får) og derved undgå insektbid, når du sidder ude på terrassen eller ved bålet en sommeraften!

Kvinder og hyld
MInn erfaring siger mig, at det mest kvinder, der er interreserede i at smage hyld. Kan vi få en forklaring på det? Måske af en mandlig læser? Min mand f.eks. afskyr det i alle sine former - både blomst, blad, bark og bær - som var han et insekt eller andet skab, hvorimod jeg ikke har en eneste veninde eller kvindelig bekendt i min omgangskreds, der kunne drømme om at drikke mindre end to glas med hyldenade, når jeg serverer det. Det smager i øvrigt fortrinligt blandet med lidt danskvand og hvidvin (måske er det derfor?).

Nå, men selvom der er opskrifter i den artikel, jeg har skrevet på Huset og Havens webside, skal du lige have en eksstra med dig:

Jeg har fundet opskriften i Fru Plum´s bog om blomstermad. Her finder du også opskrifter på pandekager med hyldecreme, hyldeblomstcurd, hyldegele med jordbær, stikkelsbærkompot med hyld samt fiskepakker med makrel og hyld i.

Krydret hyldeblomstsalt 
200 g. meget groft salt
2 hele nye hvidløg
2 eller flere chillier - afhængig af ønske om styrke
½ l. hyldeblomster
tynd gul skal af 2 usprøjtede citroner

Skræl citroner med et juliennejern - eller i meget fine strimler. Skær hvidløg i 8 dele på langs. Hvis skallerne på hvidløgne er bløde kan de gå med, ellers skal de væk. Feddene deles også på langs. Aner ikke hvorfor. Men det skriver hun. Flæk chillier og fjern kernerne. Nulr blomsterne af ca. 20 hyldeskærme. Gem ½-delen af blomsterne i en skål og kom resten af tingene i foodprocessoren og kør til det er groft og nogenlunde ensartet. Der må gerne ligge flager af chilli og citronskal. Bland resten af blomsterne i og bred det ud på et stort fad, en bakke eller en kurv med et viskestykke i. Stil det til tørre i solen eller et andet lunt sted. 
Først er det ret tørt, så trækker det væde ud af andre ting, dernæst tørrer det helt. Det kan tage sin tid afhængigt af vejret og luftfugtigheden, der hvor du tørrer. Når det er helt, helt tørt kan det opbevares lufttæt i årevis. 

Du får lige et foto fra bogen "Blomstrende mad" af Camilla Plum. 

Ser det ikke bare lækkert ud?
Der er mange mange ting, man kan bruge hyld til - alle sammen helbredende. Stiller du en skål salat på bordet mens grillen er i gang, kan du jo lige plukke en skærm, ryste den lidt så evt. dyr falder af og ribbe nogle blomster ned som smagfuld og helsebringende pynt ovenpå. Jeg bruger ikke selv at skylle dem,da de æteriske olier og nektaren derved forsvinder. Men det kræver selvfølgelig - som ved al høst - at urten står et sted langt fra forurening. 

Hylden er også god i en buket - eller bare, hvor den står. Det er som om man kan mærke varmen, sommeren, kærligheden og livet, når man har en hyld.

Hvis du har spændende opskrifter eller erfaringer med hyld, så sig frem! Du må også gerne sende mig en mail, så videre bringer jeg senere.


Bærrene vender vi tilbage til, når de modnes.

Må kærligheden værne dig.

7 kommentarer:

  1. Glemte at skrive, hvor jeg har min viden fra, hvis du nu selv bliver interessesret i at gå i dybden:
    Harald Nielsen: Lægeplanter og trolddomsurter, Plantemedicinens kulturhistorie, Inge Lindt: Lægeplanter i folkemedicinen, Erik BRuun og Budde CHrististensen: Klassiske Lægeplanter. Ceres Esplan: Helbredende Urter, Non Shaw: Urtemedicin og P McHoy & P Westland: Bogen om krydderurter. Desuden en rigtig sjov bog, jeg vil videregiv e flere haveråd fra: Alle tiders haveråd af Charlie Ryrie.
    GOd fornøjelse med Hyldemor!

    SvarSlet
  2. Så blev jeg også klogere i dag :-)

    Jeg er også vild med hyld, og den er netop begyndt at blomstre i haven. Så er det rigtig blevet sommer :-)

    SvarSlet
  3. Det var spændende læsning... tak for alle informationerne :-)
    Jeg bemærkede netop hér til aften at der duftede af hyldeblomster... uhm :-)
    Jeg har en tilføjelse, som jeg selv synes er lidt underlig, og det er at Hyld er gigtigt for kaniner.
    Da vi fik kaniner for 12 år siden havde jeg lige plantet en hyld, og tænkte at der var da en masse godt grønt til dem. Men jeg undersøgte det heldigvis først, og det skulle være meget giftigt for dem. Det virker underligt, når det er så godt for os mennesker.
    Hilsen Hanne
    http://hanneihaven.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Signe - ja, ved godt det er lidt nærdet, men jeg synes det er sjovt.

    Hanne i haven, du gav dem vel ikke bladene? De er nemlig ikke spiselige - eller ikke for os mennesker. Og jeg vil sige, at blomsterne kun skal indtages rå i små doser - f.eks. som drys på salat, som jeg skrev.
    Døde de - eller blev de blot sløje?
    Hyld har jo også en afførende virkning og har man en sart mave mærker man det med det samme også med hyldesuppe af bærene.

    SvarSlet
  5. Jeg synes linket bøvler. Hvis du strander på HUSETOGHAVENS forside, så skriv hyldetræet eller kærlighedens træ i søgelinjen til ventre på siden.

    SvarSlet
  6. Jeg har kogt noget af min hyldeblomstsaft ind til sirup, den blev meget kraftig i smagen, dejlig til pandekager som vi her i huset spiser (næsten) hver gang det tordner. Det er blevet til nogle gange her i sommer. Hilsen Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var vel nok en god idé, det vil jeg da også prøve! Måske også godt til is? JA, det er da ikke måske, det er jeg helt sikker på!

      En sjov lille ekstrahistorie:

      Jeg beskar i det tidlige forår en opstammet hyld jeg har i haven (og huskede at bede hyldemor om lov). Og nu, sammen med stokroserne blomstrer den! Sjovt ikke!

      Slet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!