tirsdag den 12. april 2011

Plads til forbedring! En havevandring

Det er ret forstemmende at lave dette indslag. Men det skal åbenbart være ondt før det kan blive godt!
I det følgende skal du på en have-rundtur i min have. I blæsende april.
Forbered dig på et godt grin, rædsler, rod, grimme hovsa-løsninger og så videre og så videre.

Det er næsten som at hænge sit uvaskede vasketøj ud.... (har dog aldrig prøvet det.... hvor kom det fra?), nå men det må gøres, for at man kan iagttage de forandringer, der kommer til med tiden.

Hiv op og lad gå...

Vi starter i forhaven mod vejen:
Hvorfor var det at vi plantede den ædelgran så tæt på rododendronnen?  Nu kan vi ikke se den inde fra vinduet...

Så vender vi blikket mod huset:
Stakittet giver læ for evt. vind og nysgerrige blikke, men vi kan ikke se andre planter fra terrassen end sommerfulgebusken.


Og langs forterrassen: Grimmere kantbelægning kan man lede længe efter. Nu er den heldigvis (!) gået i stykker, selvom det er meget dårlig timing.


Der var simpelthen alt for mange andre planer på tegnebrættet. F.eks. at skulle klargøre haven til besøg af rundt regnet 70 mennesker til funfirmation om 3 ½ uge.... Foruden prikling, ompotning, udplantning osv....  som jeg også lige ville nå.

Nå have uden stress.... Er jo syg, så det giver helt sig selv. Vi når det, vi når. Men det var ikke lige det, jeg havde med i aftenbønnen!

Nå må lige opmuntre lidt med nogle sommerpartier fra nogenlunde samme sted:


Det hjalp lidt. Må også lige have noget i intensivt pink:

Undskyld, men det blev jeg nødt til... 


Føler ikke det er helt nok...:
Arh, det hjalp lidt!

Nå, er du klar til at fortsætte?

Flere grimme kantsten: Indkørslen fra vej mod hus og have. Hvad filen har de tænkt, da de stillede den sten der? Kæmpehøj? Uden høj vel at mærke?

Jeg har haft mange planer med den sten, men ingen kran. Endnu, for det bliver der altså lavet om på. Hvis ikke børnene indsender klager i 3 eksemplarer. De har nemlig haft stor glæde af den. Man kan ligge på den, kravle på den, hoppe ned fra den, glide ned fra den, hoppe hen over den, bruge den som stolpe til fodbold, male på den.... stop stop, stop.


Godt vi har nogle planter til at kamuflere udsigten med:


Videre i teksten.

Vi går om i baghaven:

Men inden depressionen sætter ind, må vi lige minde om, at det hele godt kan se ok godt ud om sommeren:


Vi drejer hovedet lidt og lader sommerfiktionen stå et øjeblik:

Og:
For lige nu ser det nemlig sådan ud:

Nå, der er mere - f.eks. brændepladsen... mangler ligesom nogle kaprifolier, (flere) klatrehortensier og et kvashegn at kravle op ad...eller noget...? Idéer modtages med kyshånd!


Vi afslutter den guidede havetur med plads til forbedring ved naboerne mod vest, med hvem, vi deler dette forfærdelige rustne, skæve metalhegn: 

Jeg behøver ikke at sige mere, vel?

Andet end at det er meget nemt at holde. For nu er pæonerne blevet reddet og skvalderkålen slås hårdt ned med plæneklipperen....

8 kommentarer:

  1. Hej Marianne

    Jamen jeg har jo fundet din side allerede. Bare ikke lagt en kommentar, som nu.
    Har tilmeldt mig på FB, så bliver det spændende og se, hvor mange vi får til at melde sig. Altid dejligt at bytte planter, erfaringer mm så det vil jeg glæde mig tid. Tak for dit initiativ!!

    Havehilsener fra Bente

    SvarSlet
  2. Ingen grund til panik, alt ser slemt ud i dette grå og blæsende vejr...hvad med at sætte en krans af de høje lavendler rundt om stenen, den vil afgive sin varme til dem, det kan de godt li' og de vil kamouflere den lidt??hvad er det med facebook???

    SvarSlet
  3. Der er vist ikke mange haver, som ser super skønne ud i starten af april. Jeg kunne også sagtens lave en rundtur med billeder af uheldige beslutninger, manglende færdiggørelse af projekter, faldefærdige hegn m.m. I det hele taget trist have lige nu. Men jeg prøver hele tiden at finde lyspunkterne og de smukke hjørner.
    Viljen og idéerne mangler ikke, men tid, fysisk formåen og økonomi sætter naturlige begrænsninger for projekterne ;-)

    SvarSlet
  4. Så er det heller ikke værre! Som Ina skriver ser alle vores haver lidt triste ud nu, men det bliver bedre. Og alting behøver jo ikke være så perfekt - vel? Jeg har lige læst din anden blog :)

    SvarSlet
  5. I har ret, Bente, Lavendel, Ina, Lene.... Intet i en have tager sig særligt frodigt eller indtagende ud i en have i gråvejr i marts/april. Derfor også sommerbillederne, som trods alt forsikrede mig om, at det er en dejlig have jeg har.

    Men det er nok sådan med alle idéerne, at de skal have lov til at spire. Ikke alle "kommer"... eller bliver til noget....

    Lavendel; din idé med lavendel omkring stenen er rigtig god. De er jo tørketålende og varmehungrende. Og så vil jeg også sætte en Lavatera (eller anden katost) og en en mørkelilla sommerfuglebusk, tænker jeg. De vil danne lidt højde i kompositionen. Har også flere sten i haven som står helt umotiveret, og dem tænker jeg at flytte hen til kæmpehøjen. Hvem ved, måske der vil "vokse" et bed ud her - midt på græsplænen? Det er da lidt landboagtigt, synes jeg. :)

    SvarSlet
  6. Nej, rigtigt Lene. Det er efterladenskaber fra en fortid som ultraperfektionist. Så får man nemlig øje på alle fejlene i stedet for alle mulighederne og de positive ting.

    SvarSlet
  7. Hej Lavendel
    Vi tager lidt på forskud med et indlæg, jeg vil lave... om en aften med foredrag af Signe Wenneberg på Gladsaxe bibliotek her forleden. Dér fik jeg idéen til Gladsaxes havevenner. Det er sådan en gruppe, jeg har oprettet på FB for Gladsaxeborgere. Sammen med biblioteket og Agenda 21.
    Men du hører mere om det om føje tid. ;)

    SvarSlet
  8. Bente: Vi må ud og sælge budskabet hen over forår og sommer! :))

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!