mandag den 21. marts 2011

Trimning af krydderurterne

Jeg har flere gamle krydderurter, der er blevet noget langløbne og kedelige. Andre er frosset væk i efter kong vinters besøg.
Kik ved drivhusets dør - der står en BUSK af en salvie: 




Den er Kæmpestor om sommeren, men vinteren dette år har været hård ved den og flere af "stammerne" kunne jeg hive direkte op ad jorden. Pilrådne var de. Så beskæresaksen kom frem og så gik jeg hårdt til værks. Erfaringen siger, at den godt kan tåle det. Så nu ser den sådan ud:


Lidt af afklippet blev til stiklinger - så om nogle måneder kan de komme med på Plantebytte-dag.



Min almindelige og højt elskede timian lå hen ad fliserne og var blevet bar, så den skal sætte en masse rødder nu. Godt ind under de bare grene med noget god pottemuld. Jeg må huske at vande godt. Så må vi se om nogle måneder.





I en af de mange hyldemeter plantebøger, jeg har bladret i, står der, at hvis jeg ikke nåede at sætte hvidløg, så var det i allersidste sekund nu. I efteråret tænkte jeg på det, men var for syg, så nu skal de bare i jorden. Heldigvis har de ligget ude i et par uger med svag frost, så der skulle være gode muligheder for at de deler sig i fed.


Alle de kloge fraråder mig at bruge dem fra supermarkedet, men da det nu en gang er det, jeg har, og da jeg er en voldsom utpålmodig og eksperimenterende sjæl, så røg de par fed i jorden. Så må vi se, hvad de giver. Kunne godt drømme om at have et helt bed med hvidløg. Vi spiser dem næsten hver dag. Og de driver jo al tænkelig sygdom på flugt! Helt oplagt til den helbredende have!


Supermarkedet har også været leveringsdygtig i en masse persille. Det spiser vi også næsten hver dag. Det er fuld af jern. Men hvad gør man med resterne med jord på, når man har klippet toppene af? Gemmer dem. Planter dem sammen i en urtepotte. Og smider dem i jorden, så der er lidt at klippe af, ind til de nysåede kommer frem. Og ind til resterne fra sidste år pibler frem. Persille er efter sigende toårig. Så det er nok en idé at have det som en fast procedure hvert forår.


Og det var så det, der kunne lade sig gøre i dag. I morgen kommer purløgene i, for de er frosset væk i vinter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!