onsdag den 23. marts 2011

Farvel og goddag!


Ok, lidt analytisk sans og kreativitet MÅ der til, når jeg skal have forvandlet min forstadshave til en landbohave.

For stort set ingen penge.

Jeg har flere krav:
  1. Haven må ikke være ALT for tidskrævende - sådan lidt a la nem. 
  2. Den skal dufte
  3. Der skal være en stemning af landbo
  4. Planterne skal være nogle af mine yndlings 
  5. De skal helst være til at formere
  6. Man skal kunne færdes i den uden at være forsigtig
  7. Der skal være flere mindre "rum"
Jeg er et stykke vej allerede, for det må have ligget og simret i min bevidsthed, at det var en landbohave, jeg drømte om, da jeg indkøbte, rapsede og ønskede mig planter i de år, der er gået. 

Nå men fejlkøb og et uklart mål har jo hersket...

Så hvad skal jeg sige farvel til?
 
Farvel til:
  • Det ukrudtshærgede Staudebed
    • Der skal fyldes "huller" ud med sommerblomster
    • Der skal kantstikkes, så græsset ikke vokser ind og kvæler
    • Der skal luges
  • Det perfekte staudebed
    • Har besluttet at det godt må være lidt vildt og tilfældigt.
    • Det er også nemmere.
  • Utidige blomster (f.eks. liljer og elefantgræs)
  • fodboldplænen
    • Drengene er blevet store nu. 
    • Det er kun sjovt med hårde bolde
    • Ned på fodbolbanen med jer.
  • Bede langs havens kanter
    • Kedeligt!!!
    • Er i øvrigt groet totalt til i kvikgræs og skvalderkål
  • Ukrudt i enorme mængder
    • JA, det er jo det jeg siger. SLUT!
    • I hvert fald i store mængder
    • Betyder lugning fru Olsen!
  •  Grimme ting
    • F.eks. et skævt rustent jernrækværk
    • En umulig pilskæv og halvvissen tornehæk
    • Bølgende ligusterhække og grimme stakitter
  • Ren intuition og slet ingen plan eller overvejelser
    • Man skal vide, hvad man vil ha´for at kunne skabe det. 
Så hvilke billeder danner der sig på min nethinde, når jeg taler om en landbohave?
Hmmmmm.

Det er noget med hvide stakitter. Masser af Oldemorplanter, planter (blomster) både i højden og rundt i krogene, Græsafstukne kanter, en hyggebænk eller to, høns, fritliggende bede, små hække, der skaber rum, en blomstereng, klatrerplanter.

Så goddag til:
  • Områder med samme type blomst i staudebedet
  • Opbinding af planter
  • Lugejern og kantstikker
  • Klatreroser, klematis og kaprifolier
  • Mere styr på køkkenhaven
  • Bede omkring de få træer, vi har tilbage
  • Fritliggende bede
  • Espallier - mange samt andre stativer til klatrende blomster
  • Bænke
  • Høns
  • Oldemorblomster
Oldemorblomster...og hvad er det så for nogen? 
Ja, det er sådan nogen, man havde for 100 eller 200 år siden. Det kunne f.eks. være:

Pæoner, Latyrus, Digitalis, Stokroser, Bregner, Sankthansurt, Hasselurt, Pelargonier, Skovjordbær, Høstanemoner, Humle, Aurikler, Dahlia (Georginer), Blomsterkarse, Hortensier, Bonderoser, Solsikker, Lupiner. Klatreroser, Kaprifolier, Klematis, Brudeslør, Tulipaner, Narcisser, Erantis, Vintergæk, Hyacint, Perlehyacint, Julerose, Forglemmigej, Liljenkonval, Storkonval, Oxalis, Lavendel, Buskbom, Studenternelliker, Phlox, Dronningebusk, Pibeved, Syren, Vingetobak, Natviol, Valmue.

De er alle sammen forholdsvis nemme! De breder sig, kan flyttes, deles og formeres uden det store stohej.Og Rigtigt mange af dem vokser allerede i min have. Jep. De gør så.

Det gør et par rododendron også. Og en lilla Budeleja, En blå Hibiscus og Figen. Ikke just Oldemor. I hvert fald ikke i Danmark. For 200 år siden. Meeeen. Min mand er vild med dem (undtagen figen), så jeg kan ikke nænne at skille mig af med dem.

Men så er der jo nemlig også lige det med spørgsmålet om at være perfekt. Det skal det ikke være. Det skal være ærligt. Og lade sig gørligt.

Styr på køkkenhaven? 
En tanke slår mig: Hvad med KUN at dyrke det, vi spiser allermest? Ikke alt for mange eksperimenter her. Først og fremmest skal den være til at komme til. Sidste år lavede min mand mig et længe ønsket højbed. Som en af mine veninder sagde til mig: Det er et meget lavt højbed, ikke? Jo. Men det er højere end den flade jord. Og kaldes altså højbed. Hertil et par sandkasser. Og drivhuset.
Hvis vi skal have kartofler - og det skal vi - må vi nok grave. Men det er også ok. Så længe jeg kan sætte en søn til det. ;)


Så listen over køkkenhaven ser sådan ud: 
Rødløg, hvidløg, kartofler, spinat, div. salater, rabarber, solbær, jordbær, jordskokker, persille, dild, rosmarin, salvie, oregano, timian, mynte, pebermynte, purløg, korender, hestebønner og pralbønner, tomater, chili, peber, rødbeder, pastinak, grønkål. Ja, det var vist det. Og det er også nok. Synes jeg.

Realisme
Nå. Det er vist en langsigtet plan, jeg har. Håber vi bor her længe nok til at jeg ser den virkeliggjort. Nå det er jo også processen. Har jeg selv skrevet.
Kan imidlertid godt se, at endnu en goddag og farvel-liste må laves:

Nu starter vi med Goddag:
til.........

  • Masser af gravearbejde
  • Diskussioner med resten af famililen
  • Bortkørsel af tørv
  • Rygsmerter
  • lugning, lugning, lugning
  • daglige morgen- og aftenvandinger i både for- og baghave
  • Have og hønse-sitter i ferierne
  • Tålmodighed (min) og min families - med mig)
  • Justering af, hvad det er, jeg har gang i
Derfor farvel til
  • Drømmen om brolagt terrasse
  • Drømmen om en naturlig randbeplantning uden hække og langt til alt og alle
  • Drømmen om udsigt til marker, skov hav, sol-op- og nedgange
  • Stilhed - fravær af villabyens omklamrende forstads-smålighed
  • Forestillingen om naboer, der bor flere km væk
  • Drømmen om at være selvforsynende
Og så måske også noget om nogle får og gæs og hunde og katte og en hane.

Og ja, du har ret: Jeg tror faktisk at "Bonderøven" har sneget sig ind i min bevidsthed. Men - drømmen var der altså før programmet.  Hvilket jeg jo nok ikke er ene om, antallet af seere taget i betragtning.

Tror det var (og er) Carl Larsson, der altid har boet i mit hjerte. Faktisk!

Vil lige konsultere mine C.L.-bøger.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Sikke travlt du har haft. Jeg har selv en blog du kan tilmelde dig hvis du har lyst:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Hej Marianne..
    Ja det må jeg da nok sige , du har da haft travlt.
    Det er da en vældig fin og god blog, du har fået på benene.
    Held og lykke med den og det hele..
    KH Conny

    SvarSlet
  3. Hej Anne-Gine og Conny
    Jo, jeg har haft en masse bogstaver, der skulle rystes ud af ærmet. Men jeg synes det er vildt sjovt.
    Er imidlertid også helt flad nu. I knolden.

    Godt I laver lidt liv herinde. Folk er så generte!
    Smil fra Marianne

    SvarSlet
  4. Det er i hvertfald dejligt med planer og de er jo altid til at revidere..... He-he, for mig er haven "the never ending story":0)

    SvarSlet
  5. Ja, Lisbeth, det er det også for mig....
    Og revideringer, hi hi, dem kommer der mange af, tror jeg. Alt efter helbred, økonomi, tid og vejrlig!
    Hvilke haveplaner har du?

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!