mandag den 28. september 2015

FARVE-HELBREDELSE MED DAHLIA




"Man" siger så meget. Man siger at rød gør aggressiv. At gul er falskhedens farve og så siger man alt muligt andet. Men jeg bliver så uendelig boblende lykkelig af at have mange og mange stærke farver i min efterårshave. Her er det georginerne eller Dahlia, der bare blomstrer og blomstrer. I et væk.





Skærehaveprojektet på Magasinet HAVEFOLKET satte jo gang i en mindre hamstring af Dahlia, som skulle give energi her nu, hvor dagene bliver kortere og nætterne længere. Det er jo ikke hver nat, der er måner så spændende som den i nat. Jeg håber også disse farver giver dig energi?

At kunne gå og klippe og forære bort har været en større glæde (og gave) end jeg lige havde regnet med. At kunne lave det ene fad efter det andet med forskellige farvekombinationer, har været givende i sig selv - og familien har kvitteret med godt humør og smil. Uden formentlig selv helt at vide hvorfor.

Til næste år vil jeg forfine min samling af Dahlia med disse spektakulære farver. Særligt dem, hvor farvenuancerne glider over i hinanden er jeg vild med. Og jeg har besluttet at jeg vil grave dem op og mærke dem allerede snart, selvom der formentlig er over en måned til første frostnat. Det vigtigste for mig er, at jeg ved nogenlunde, hvilken en det er, samt hvilken farvenuance, de har.

Hvad gør du? Venter du til de klapper sammen, lader du dem stå og polstrer jorden med rockwool, eller hva´ ?




7 kommentarer:

  1. Dine dahlia ser dejlige ud! Godt med knald på farvekanonen ;)
    Jeg har også fået dahliamani
    Og har mange flere i år end sidste år fordi der kom et godt tilbud :D
    I år har jeg været rundt og sætte farvekoder på dem alle i form af snore i blomsternes farve(r)
    Håber det gør det lidt nemmere at gennemskue hvilke det er når de skal sættes til foråret.
    Forrige år havde jeg lagt dem i hver sin kasse som jeg så skrev på. Men det optog ret meget plads. Tror også jeg snart begynder at grave mine op, for det er rart at være i ordentlig tid
    Jeg plejer at skylle dem, lægge dem til tørre og derefter pakke dem ind i aviser. De sover vintersøvn i udestuen
    Mange knus og kram
    Vibeke

    SvarSlet
  2. Jeg har da fået et helt energiboost bare af billederne! De er så skønne, de georginer, og dine billeder er smukke :-) Jeg har for tiden opgivet georginer, for jeg blev så træt af kampen mod dræbersneglene, men jeg må vist prøve igen næste år!
    Kh Nana

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke fået mange georginer i år, da jeg har samme problem som Nana. Men godt at andre har.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  4. Elsker dine farve-boost her.
    Mine står til de klapper sammen. Vi har lavet et sindrigt nummersystem, og de mærkes derfor med et nummer, som jeg ved hvad gemmer.
    Jeg skal bare have endnu flere Dahlia til næste år og ja, at kunne plukke en buket ekstra og foræe væk, det er jo den rene svir.

    SvarSlet
  5. De graves op snart, selv om det er vemodigt. Jeg ved med mig selv at jeg ikke får mærket alle, så nogle er en "overraskelse" næste år. Jeg har ikke nok, for hvem har det? Så jeg må ud og købe flere i år, så jeg er klar til næste år!

    Havehilsner

    SvarSlet
  6. Hej Marianne.
    Jeg har mine Georginer stående i nogle kæmpe store krukker. De bliver flyttet ind under halvtaget, når de melder nattefrost, og der bliver smidt et lag bobleplast henover om natten. Om dagen står de lidt mere beskyttet under halvtaget..... Så har jeg blomster lidt længere. Når de til sidst alligevel klasker sammen, kører jeg krukkerne ind i fyrrummet, hvor der er 5-8 grader hele vinteren. Her står krukkerne hele vinteren, indtil jeg planter dem om og begynder at vande på dem sidst i marts start april, stadig i fyrrummet, men foran vinduet. Så rykker de derfra ud under halvtaget og videre ud.
    I år har jeg dog fået den idé, at prøve at plante nogle af knoldene direkte i jorden ude i drivhuset. Mit drivhus er jo gravet rimeligt langt ned. Drivhuset isolerer jo, udover dybden også i sig selv, men man kan jo stadig dække jorden af også. Men det er jo på forsøgsbasis...... Jeg lod i øvrigt mærke til, at Fru Pedersen viste i en af sine udsendelser, at hun lader sine Georginer blive i jorden, som hun så dækker over med halm og isoleringsmåtter. Det er jo også nemmere, end at grave op, hvis man har et stort stykke. Det har jeg desværre bare ikke plads til.
    De smukke farver gør dig ikke glad i låget uden grund. Prøv lige at tjekke denne forklaring omkring farvepsykologi/farveterapi ud:
    http://www.romantiktak.dk/7277577.
    Det ser i øvrigt super flot ud, med alle de mange klare og stærke farver du har sat sammen herover.
    Knus Malene

    SvarSlet
  7. Ja sikke et "energibundt" du har samlet FANTASTISK FLOT, og meget anderledes end man ellers ser !!!!
    Jeg giver dig helt ret i at dit farvevalg passer perfekt til efterårets farver og lys - super kombination.
    God aften.
    Mange hilsner'
    Anita

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!