torsdag den 27. februar 2014

SE DEN HELBREDENDE HAVE I TV2 FRI PÅ n.æ.s.t.e.MANDAG

Så nu er det mig, der hepper med flaget og fortæller, at min have kommer i tv. Da jeg tidligt i juni sidste år fik en henvendelse fra Metronome, hvor de spurgte om de måtte komme og se min have sammen med en kamerafører, sagde jeg ja. Om ikke andet, ville de bruge optagelsen af haven som demonstrationsfilm til TV2, så de kunne se om de kunne lide "konceptet".

Andreas, Produceren og Karen, værten tager sig et lille hvil. Det var faktisk sjovt at høre dem sige til hinanden: "Her er virkelig skønt at være. ".

De kunne de så i TV2 og det der koncept, hvad går det så ud på? Jeg tror det er inspireret af nogle af alle de TV-udsendelser, hvor TV tror, at vi seere hopper fra, hvis ikke der er et konkkurrenceelement i. Derfor hedder udsendelserne de kommende mandage (7 stk.) også "Årets dejligste have". Med afstemning, og det hele. Ikke lige min stil, men hvis det kan gøre det hele lidt mere spændende, så dem om det. Jeg er vis på at havefolk ser med, hvis det er gode udsendelser. Karen, som er studievært er nu rigtig sød og gjorde godt, synes jeg. Og hele holdet omkring tv-optagelsen var nogle gæve mennesker, som jeg kunne mærke arbejdede godt sammen, også selvom det var allerførste optagelsesdag af rigtigt mange, hen over sensommeren.



Nå men den henvendelse fra Metronome fik jo Fru Olsen i omdrejninger og ikke bare mig, også mine unger, deres kærester og hvad der nu kunne skrabes sammen. Og jeg tænkte faktisk ikke på andet end: Hvad blomstrer egentlig til august? Jeg var helt blank, men som du kan se på billederne fra august, er det jo alligevel lidt kulør på haven.


Nu er jeg jo listernes mester og der var ikke grænser for, hvad jeg syntes der skulle laves. Heldigvis blev det kun under halvdelen af alle mine idéer, der blev iværksat. Ellers ville det jo heller ikke være særligt autentisk mere.



At jeg måske godt på daværende tidspunkt kunne have tænkt mig, at det var et andet år - (om nogle flere år) det er et fact, for jeg har jo kun været ca. 2 ½ år om at bygge haven op. Og det i min velkendte snegletempo, fordi mit helbred ikke tillader andet og fordi resten af min familie ikke ligefrem er havemennesker eller handymen. Men hjælpsomme, det er de nu!

Det er skønt med et øbed. Det giver mulighed for at vandre rundt i haven. Og så kan det udvides "pø om pø".


Husker I hvor tør august var i 2013? Alle græsplæner,d er ikke blev vandet blev gule. Min incl. For det er mig meget i mod at bruge vand på det. Det bliver jo grønt igen.


Jeg kommer til at tænke på: Har alle haveejere det ikke sådan?: "Ej, min have er ikke fin nok. Og slet ikke lige nu"! Måske! Men jeg synes det er så ærgerligt, for der findes en masse skønhed og nydelse i "det uperfekte". Alligevel stod jeg jo dér og ville gerne have at min have var blot lidt pænere. Så jeg er med i "den klub" må jeg sande.

Heldigvis har jeg gode havevenner og hvad lå nærmere end at takke ja fra Lene og Karina - mine "kolleger" fra redaktionen på HAVEFOLKET, da de tilbød at komme til Bagsværd og give en hjælpende hånd. Det var jo også en dyb hemmelighed det hele, så der var faktisk ikke andre end familien, at spørge. Og de havde altså givet en hånd i forvejen. 

Kat, min ældste datter og mit lille barnebarn kom og lavede vindspil, det havde vi faktisk planlagt i forvejen, for med min tinnitus er det godt at have lyde, der hjælper mig med at defokusere.





Andreas, yngstesønnen er altid - eller næsten altid - frisk på at hjælpe med mine haveprojekter. Og da jeg ikke kunne bære at vores brændehjørne lignede "jeg ved ikke hvad", så gav han en hånd med med dækbarken. Det har vi virkelig ikke fortrudt.











Der var selvfølgelig 1000 ting, jeg ville have sagt anderledes og svaret på en anden måde, men det gjorde jeg ikke, for mit hoved var ret baldret efter en hel dag med optagelser, 10 stk. personer med ledninger og "stuf" i hælene og "retakes" om og om igen, fordi en knallert eller toget eller en hundelufter lavede lyde i baggrunden. Eller fordi Karen eller jeg eller vi begge vrøvlede. Jeg er sikker på at det bliver rigtigt fint alligevel. Men jeg kunne nu ikke lade være med at "tale videre" og svare alt muligt andet inde i mine tanker i de følgende dage. Så sådan en oplevelse er langtidsholdbar, må man sige.

Og selvom dommerne vist gerne ville "putte" mig og min have "ind i den kasse", de kalder "sansehaven", som jo (også) har sådan en slags koncept, så gør det ikke noget. Jeg ved jo godt selv, hvordan min balance, energi og mine sansers samordning er i gang med at blive helet her i haven efter min skade. Og jeg ved jo også selv, hvor vidunderligt et stimulerende miljø for mine sanser, det er at træde ud i haven en tidlig morgen før verden er stået op eller en sen eftermiddag mens solen synker ned i naboens lindetræer.

Man kan godt bliver helt overpertentlig, når tv kommer forbi. Men der er jo grænser! Hos os var det lidt ukrudt, tørkebladfald og græsafklip, der blev fejet sammen. Ikke andet.


Når udsendelsen har været bragt på mandag d. 10/3 klokken 21:50 på TV2 FRI, kan du se med her på bloggen igen, dér vil jeg vise dig lidt fra optagelsesdagen "backstage". Sådan noget synes jeg selv er ret sjovt. Lidt a la "fraklip" eller "special edition".

Du skal være meget velkommen til at lægge kommentarer om, hvad du synes om udsendelsen, om haven, om have-tv generelt eller hvad du nu skulle komme til at tænke på.

26 kommentarer:

  1. Jeg vil glæde mig til at se udsendelsen på din blog her, jeg kan ikke se TV 2 Fri, men det bliver uden tvivl spændende Marianne.
    Dejligt at du blev inviteret med i den udsendelse.
    Kram fra mig

    SvarSlet
  2. Sikke en oplevelse, det har været - hvor er det spændende Marianne :-)
    Det vil jeg rigtig gerne se. Jeg har desværre TV2 Fri på TV'et, men håber det også kan ses på nettet.
    Og dejligt med alle de søde hjælpere.
    Knus Signe

    SvarSlet
  3. Det vil jeg glæde mig til at se, og nyde at gå med rundt i din have. Sikke spændende og en kæmpe oplevelse for dig.

    SvarSlet
  4. Det lyder som en spændende oplevelse. Jeg glæder mig til at se udsendelsen :-)

    SvarSlet
  5. Det lyder spændende, Marianne! Jeg ved slet ikke om jeg kan se TV2 Fri, men det skal jeg da undersøge nu, og så kan jeg godt love at jeg vil sidde klistret til skærmen hvis jeg kan - når din have kommer på! Og en have skal da være uperfekt for at være perfekt, så at sige :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
  6. Vi er klar og tunet ind på kanalen på mandag. :)
    Glæder mig til at se med.

    SvarSlet
  7. Spændende og jeg håber du så kan sende udsendelsen fra din blog, for jeg kan heller ikke se TV2 Fri.
    Det er da en god mulighed at få luset ud i de værste to do - ting i haven.

    SvarSlet
  8. HERLIG læsning! Jeg vil glæde mig til at se din have på tv:-)
    Hilsen Anette

    SvarSlet
  9. Ih, Marianne, det vil jeg huske at skrue op for. Jeg er heller ikke til konkurencetv, som flyder i et væk på alle kanaler, men din have vil jeg mægtig gerne se.

    SvarSlet
  10. Det glæder jeg mig sørme til, og datoen er noteret i min kalender.

    SvarSlet
  11. Ih, hvor spændende - det har da været en stor oplevelse og herligt at læse hvordan alle "rykker sammen" om at få haven medie-klar. Håber også du kan vise udsendelsen via din blog, for jeg har heller ikke kanalen.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  12. Kære alle sammen
    1000 tak for jeres dejlige og søde kommentarer. MEN jeg har taget fejl af datoen sæt X d. 10 marts i stedet for. Åh, suk. Sådan er det når man går rundt med min hjerne. Undskyld til jer, der evt. har delt i jeres netværk!

    Håber alligevel at I vil nyde udsendelserne (og håber selv at de bliver gode - for det trænger vi da i DEN grad til). Og kom gerne med kommentarer m.v. til udsendelserne her - det kunne være sjovt at høre/drøfte sammen her i have-blogland.

    Kram fra M

    SvarSlet
  13. Hej Marianne.Datoen er noteret for jeg vil da ikke gå glib af din dejlige have..................spændende bliver det.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
  14. Glæder mig så meget til at se din dejlige have på tv :)
    Har jo set den irl og den er noget af det skønneste. Så D. 10/3 er noteret i kalenderen så alarmen popper op ;)
    Knus og kram Vibeke

    SvarSlet
  15. Øv, det kan jeg desværre ikke se. Ville ellers gerne have set din have med deres øjne.

    /Birgitte

    SvarSlet
  16. nej, hvor jeg glæder mig til at se med. Og godt at have fået den her forhistorie :-)

    SvarSlet
  17. Så fik jeg også læst med her og fik set alle de smukke billeder fra din helbredende have. Øj altså, hvor jeg glæder mig til på mandag når jeg skal sidde i sofaen med popcorn og cola.... øhh...nej da! Mon ikke bare jeg skal sætte en smuk blomst på bordet og læne mig tilbage og nyde det hele - jeg glæder mig!! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og tænk at du har holdt på den hemmelighed en hel lang vinter.... :o)

      Slet
    2. Nå, nu kan jeg se at jeg skal sidde der en hel uge, før der sker noget... men pyt! Den der venter på noget godt.... :o)

      Slet
  18. Hvor spændende! Det må jeg se. Sikke en oplevelse.

    SvarSlet
  19. Kære alle: Bemærk at jeg har taget fejl af datoen. Det er MANDAG D: 10/3 Klokken 211:50 på TV2 FRI. Jeg har rettet det inde i teksten (før stod der d. 3/3). .

    SvarSlet
  20. Ihh hvor spændende. Jeg kan desværre ikke se den kanal, mon man kan se det på nettet?

    I min verden hører have og konkurrence ikke sammen. Det er trist at den tendens nu også har ramt have programmer.

    SvarSlet
  21. Hvor vil jeg glæde mig:-) Jeg optager faktisk de vidunderlige haveudsendelser som er på TV2 Fri hver dag, og jeg får nærmest stress over at skulle nå at se dem alle, for jeg vil jo nødig gå glip af noget.
    Jeg bryder mig heller ikke om, at have udsendelserne går hen over blive et konkurrenceshow, for hvordan kan en have være bedre end en anden have, men jeg sluger det hele alligevel, når bare det er lidt om have.

    SvarSlet
  22. Hej Marianne. Neej hvor er det flot og godt gået!! Du kan være rigtig stolt. Din have ser helt fantastisk ud på billederne og jeg glæder mig rigtig meget til at se det i fjernsynet! Spændende. Supergodt gået!!!!

    SvarSlet
  23. Jeg kan desværre ikke se TV2 Fri, så jeg må nøjes med anmeldelserne :) Spændende er det i hvert fald. Hmm, skal måske overveje at få TV2 Fri, for der er mange gode haveudsendelser, har jeg forstået.

    SvarSlet
  24. Jeg GLÆDER mig SÅ meget til at følge med i udsendelsen. Kan næsten ikke vente :-)


    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!