fredag den 1. november 2013

NÅR LIVETS CIRKEL SLUTTES - EN NEKROLOG

I går på vej hjem  i bilen fra et vidunderligt redaktionemøde med mit livs allerbedste kolleger i Magasinet HAVEFOLKET, sidder jeg og opdager, at vi alle her i blogverdenen har mistet en blomsterven. Vores alle sammens gæve Hanne er gået bort. Livet har slået en cirkel og hun er nu "på den anden side" i den "evige have".



Min allerførste indskydelse var at gribe ud efter mobilen og smsse til hende. Det har jeg gjort de andre gange, hvor Hanne (eller hendes mand eller piger) har lagt en besked til os om den ukuelige indsats, som Hanne lagde mod kræften. Jeg sad lidt med mobilen i hånden før jeg blev klar over, at denne gang ville der ikke blive svaret. Det har jeg stadig ikke helt forstået!

TAK, HANNE
Du har givet os alle så meget. Du har givet os opmuntringer, stillet gode og tankevækkende spørgsmål til os og givet et hav(e) af gode råd til planter og blomsterdyrkning. Du har været aktiv i kommentarerne og sprællevende på din egen blog.

At du efter at være blevet udskrevet for Gud ved hvilken gang sidder med en lam arm og skriver en kommentar til mig med en finger - siger ALT!

Hanne, du var én af de allerførste, der kommenterede på min blog den gang for tre år siden, da jeg startede som blogger. Vi fandt begge hurtigt ud af, at vi havde det til fælles, at haven for os begge var vores "genoptræningssted". At vi fandt ro, heling, begejstring og glæde derude. Du har lært mig så meget.
  • at lægge løg, så det bliver smukt
  • at så stauder i bedrollers
  • at man ikke skal give op selvom det hele virker umuligt
  • at livet er smukt ...... på trods (af alt muligt)
  • at man skal blive ved med at tro på og kæmpe for det, der er vigtigt
  • at være lykkelig - også selvom vi ikke kan styre alt
  • at acceptere, hvad der nu en gang er os givet
  • og at kæmpe for det, som vi har kært


De blomster og frø, jeg har modtaget fra dig vil leve videre - på den måde vil mindet om dig også leve og spredes til andre, der vil glædes over det levende og helbredende i vores haver.

Ære være mindet om dig, Hanne. Vi savner dig allerede!

De allerkærligste hilsner fra
Marianne


Hvis du ikke kender Hanne - så kan du blive både blomsterklog og livsklog af at læse med de sidste tre år tilbage på HANNE I HAVEN.


18 kommentarer:

  1. Hej Marianne
    Tak for dit indlæg, jeg har også lavet et.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Tak, Marianne - det er smukt skrevet.

    SvarSlet
  3. Smukt indlæg.
    Dejligt at hun bliver husket på denne måde.

    SvarSlet
  4. Så fint, Marianne. Sådan er der helt sikkert mange af os der har det. Tak for at sætte de helt rigtige ord på den følelse.

    /Birgitte

    SvarSlet
  5. Kære Marianne.

    Hvor er det en smuk afskedshilsen, du har skrevet til den gæve kæmper, Hanne. Ja, Hanne hun lærte os, hvad det hele handler om. Hun var den mest hårdføre og lysende af alle blomster.

    Æret være Hannes minde.

    Knus og tanker

    SvarSlet
  6. flot.... Hanne var virkelig en "stor" have-ven for os alle

    SvarSlet
  7. Smuk afskedshilsen til vores allesammens Hanne. Jeg har kun mødt Hanne en enkelt gang på Kornagervej, og fik set et menneske med en ukuelig vilje og en sød gemal at støtte sig til. Ja hun vil blive savnet. TAK Marianne for den fine nekrolog.

    SvarSlet
  8. Meget smukt skrevet.
    Hvil i fred Hanne.

    Kh..Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Marianne.Smukt stykke du har skrevet om Hanne.Har mødt hende en enkelt gang......men har nydt alle hendes indlæg.
    Tak Marianne for den smukke nekrolog knus Jette

    SvarSlet
  10. Sjælfuldt og smukt kæreste Marianne.
    Uden at have det mindste kendskab til jeres venskab og korrespondance er jeg sikker på at du har vist Hanne den samme kærlighed og respekt i hendes liv og under hendes kamp som du nu ærer hende med dine ord, det må være en stor lindring og trøst for familien at læse så smukke ord om deres elskede.

    SvarSlet
  11. Hvor har i lavet nogle smukke indlæg mange af jer..

    SvarSlet
  12. Det kunne ikke være skrevet smukkere og mere rigtigt

    SvarSlet
  13. Så smukt skrevet Marianne - sidder tilbage med en klump i halsen over den pludselige drejning det hele tog.

    Æret være Hannes minde.

    SvarSlet
  14. Kære Marianne.
    Du har skrevet det samme, som jeg har gået og tænkt. Det er så trist og virker dybt uretfærdigt. Jeg sidder også tilbage med en klump i halsen. Hanne vil også blive meget savnet her hos mig, og også hos Helle (Blomsterhatten).
    Knus

    SvarSlet
  15. Tak for de fine ord om Hanne - Marianne.

    Vi tænker alle på dig Hanne! Mine tanker går også til Hannes familie, som har mistet en vidunderlig kvinde.

    Æret være dit minde - søde Hanne

    SvarSlet
  16. Smukke ord Marianne.... Det er i sandhed en ganske særlig person som ikke er i blandt os mere. Det er trist - meget trist.

    Knus Susan

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!