onsdag den 6. november 2013

HAVEBLOGGERE HAR ET UNIKT COMMUNITY

Ja, jeg ved godt det lyder "jävla smart", men jeg mener det! (Og det ved jeg, I godt ved, jeg gør!) :-)



For: 

Så kom jeg lige til at spørge om, hvor vores - nu afdøde kære haveblogger-ven Hannes begravelse fandt sted - og så begyndte snebolden at rulle.

Tog jeg mon med til begravelsen? Kunne man være med i en buket? Eller en krans? Var der en indsamling?

Det var ikke viljen eller behovet der manglede. Men energien, helbredet og overskuddet. Og heraf opstod min tanke om at en virtuel buket ned ad kirkegulvet fra alle os havebloggere måske kunne være løsningen. Gudskelov kunne jeg høre, hvad jeg selv tænkte! Og heldigvis kunne Fru Friis også!



SUPPORT
I løbet af nul komma 5 havde Frisen inviteret til Facebook-drøftelser vedrørende idéen fordi jeg ikke selv magtede det og der blev chattet og gransket i alle vores hjerneceller om hvem, der mon kendte Hanne og ville have behov for at sige et "ekstra" farvel ud over det, mange af os lagde på hendes egen blog. Der blev stillet en blog til rådighed, hvor vi alle kunne linke vores indlæg til, sådan at hannes familie ikke skulle drøne rundt på alle vores blogs. Og der blev lagt vejledning. Det var stort!



UNIKT
Det var (og jeg beklager rørstrømskheden) unikt. Intet mindre. Jeg tror ikke der findes en interesse blog-gruppe, der har dét sammenhold, vi har. Jo måske madbloggerne, de (I har også været sammen IRL). Men ellers.




Jeg kan godt sige jer: Det blev "gruppechattet", det gjorde der altså. Og sætninger som "lige et øjeblik, jeg skal lige stege bøfferne færdigt, så er jeg tilbage" eller " ok, står midt i kødgryderne, men vil gerne være med" stod side om side i en lang strimmel ned af chatten. Sådan, du ved; en 15-20 havebloggere eller mere. Og nu er der nærmest det dobbelte antal, der er stødt til med buketter. Også selvom Hanne "kun" (og jeg mener det virkelig i anførselstegn, for jeg ved at gode venskaber kan knyttes via blogs) kendte jer via bloggen (og omvendt) Man knytter jo tætte bånd alligevel via beskeder hos hinanden og Hanne var aktiv med alle de kommentarer hun fik lagt hos alle mulige - både nye og "gamle" havebloggere.




Jo. Så vores lille - efterhånden store - community i HAVEBLOGLAND er ret UNIKT! Skulle du føle dig overset, glemt eller andet så er det ikke dårlig carma eller noget, men distraktion. Det er fordi vi ikke lige er kommet i tanker om dig. Tag det ikke personligt! Du kan altid lægge en hilsen og linke til En Landliggers dagbog.



TAK
Tak for sammenhold og interesse i hinandens ve og vel! Tak for support og skulder at læne sig op ad i en trist tid. Tak for skønne lindrende vidunderlige blomsterbuketter! Åh! Så vidunderligt! Vi svælger gør vi! Og kniber en tåre! Eller mange...



Jeg har faktisk endnu ikke læst alle jeres korte afskeds-beskeder. For jeg er en følsom en sjæl, jeg skal have tid og overskud til at gå ind i det. Det bliver i nat, hvor jeg alligevel ikke kan sove.

Men ...... følelsen af at vi er der, til stede foran (eller bagved?) hver vores skærme og tænker det samme! På at sige farvel til HANNE I HAVEN i Det er

UNIKT!




21 kommentarer:

  1. Tak Marianne, du fik sagt det hele. Nu er det mig, der vander høns.
    Dette her er nemlig stort og unikt.
    Knus til dig og alle de andre havebloggere.

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det er lys og varme i den kommende mørke tid! Godt vi har det her forum.

      Slet
  2. Kære Marianne. Du såede et frø, som blev til et helt blomsterhav. En meget smuk og rørende oplevelse. Knuuuz.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og du greb bolden, kære, på den måde kom vi i mål. Det var så bevægende!

      Slet
  3. Ja det var et fantastisk godt initiativ og godt fru Friis fulgte op på det.......for pludselig sad man dér midt i maden og talte med 25 andre havebloggere om, hvordan det nu skulle gribes an. Det er meget rørende og jeg HAR læst samtliges indlæg i dag. Det ene smukkere end det andet......og så tuder jeg igen!
    Så TAK for det og for de smukke ord og smukke billeder, der efterfulgte dette indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de høns får rigeligt med vand i disse dage.

      Kram!

      Slet
  4. Det har været så rørende at opleve hvor mange der har sagt et smukt farvel til Hanne og det var et virkelig godt initiativ, tusind tak for det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror vi alle sammen har haft et særligt forhold tril Hanne, både fordi hun kunne inspirere og opmuntre og fordi hun var så flittig med at kommentere på blogsne.

      Jeg er overbevist om, at uanset om vi havebloggere havde talt sammen om det eller ej, så ville vi på hver sin måde hyldet hende. Og hun lever jo videre på sin vis via sin blog, alle de planter, hun har foræret væk, og som nu står i andres haver samt alle de herlige kommentarer.
      Knus!

      Slet
  5. Kære marianne. Smukt indlæg.... Meget smukt. Jeg er stolt over at være lille bitte del af det fantastiske fællesskab.... Og selv om jeg ikke var med i jeres chat så havde jeg selv alle tankerne. Jeres idé og initiativ er guld værd og en fin måde at samle vores hilsner på. Hanne var et ganske særlig og smukt menneske og hun fortjente intet mindre end et blomsterhav.
    Jeg er særligt følsom i disse dage og har let til tårer.... Men alle de smukke hilsner til Hanne er intet mindre end rørende.

    Knus fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også særlig følsom i disse dage (eller - det er jeg jo sådan set altid), men særligt i disse dage pga. omstændigheder i mit eget liv. Og når så vi både mister en haveveninde - og - oplever det fællesskab og al den varme og hele det blomsterhav tone frem på havebloggernes skærme, så røres jeg endnu mere.

      Knus

      Slet
  6. Sidder her med tårer i øjnene, og synes også det er fantastisk at vi kunne lave denne afsked med Hanne på sådan en smuk måde. Tak til initiativtagerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis ikke du havde skrevet det på Facebooksiden "Glade Haavebloggere", Gitte, så havde jeg ikke opdaget det før om noget tid, tror jeg.

      Den side skal alle havebloggere jo også være velkommen på, ved jeg.

      Slet
  7. Beautiful are your photos!
    Greetings, RW & SK

    SvarSlet
  8. Forresten - og nu bliver jeg altså lidt nørdet: Denne buket er faktisk blevet til, fordi jeg gik rundt i den vildvfarelse, at jeg ikke mente blåt i haven var noget for mig. Derfor plukkede jeg alt det blå, jeg kunne finde. Ha. Og denne buket har så ligget og ventet på en helt særlig dag. Den kom så uden varsel og derfor blev den hevet frem af gemmerne.

    Den består så vidt jeg husker (og kan se) af:

    Frøstande fra alm. jomfru i det grønne
    samt
    Djævlen i busken (nigella)
    Floks
    lathyrus maturcana
    Hvidrandet hosta
    lodden løvefod
    torskemund

    Bliver de stående i haven?

    Jep!

    SvarSlet
  9. Sikke et rørende indlæg fyldt med den varme som du ikke kan lade være med at udstråle! Det var en en smuk afsked i går og netop evnen til at glemme berøringsangsten, synes jeg så smukt skinnede.

    Sidder nu lidt tummelumsk og tænker, at jeg håber der kommer til at gå laaaang tid inden sådan en buket igen bliver nødvendig at plukke. Men samtidig håber jeg, at vi alle bliver ved til vi selv og vores haveglæde ikke er her mere...

    Knus fra Katinka

    SvarSlet
  10. Det var virkelig stort !! med vores sidste hilsner til Hanne i går - Hanne ville have tudebrølet (af glæde) over alle de bloghilsner igår :)

    Ingen tvivl om at vi haveblogger er lavet af noget specielt :) :) - UNIKT !!!

    SvarSlet
  11. Kære Marianne
    Tak for det utroligt fine initiativ og mange tak til Jette for at samle os alle. Ja jeg skal indrømme et jeg blev noget overrasket første gang jeg så samtalen på FB... Hold da op det gik stærkt og jeg kunne, til at begynde med slet ikke hitte hoved og hale i den, men jeg er meget taknemmelig for at jeg var med.
    Jeg har ikke været så aktiv på min egen blog eller med kommentarer i år... så jeg er for nogle nok gået lidt i glemslen, men så er det godt at andre husker.. :)
    Det er blevet til de smukkeste og meget forskellige buketter/blomster der er lagt til Hanne, og hvor er det dejligt at alle kunne være med.
    Har læst hver og et af de smukke indlæg der er skrevet til Hanne. Det der berørte mig specielt var Eva's, en meget smuk fortælling af H. C. Andersen... om engle der henter de døde og plukker blomsterne med op til himlen... Så smukt

    Haveknus Annette

    SvarSlet
  12. En trist dag blev til en meget smuk dag - og du har endnu en gang sat de rigtige ord på ;-)

    /Birgitte

    SvarSlet
  13. Kære Marianne,
    Flot skrevet og vi havebloggere har hjertet på rette sted. Tak for I tog iniatiativet så vi kunne føges ad i et sidste farvel til Hanne.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!