søndag den 10. februar 2013

HAVEIDOLER

Som ung teen-ager havde jeg ikke mange musikidoler. Eller rettere - der var rigtigt mange musikere, som jeg syntes var fantastiske, men ikke én, som jeg elskede over alt. Mine kusiner havde Donny Osmond hængende over alt på deres værelser - jeg hørte både Shubidua, Simon & Garfunnkel, Savage Rose, Nena, dansk, svensk og isk ´folk´ foruden (jo!) orgel- og sækkepibemusik! Sådan er det faktisk også i dag, hvad angår HAVE-idoler. Der er mange, som jeg nyder og som jeg synes har fat i "den lange ende". Det gør mit liv mangfoldigt at følge dem og min have- og planteinteresse øges hele tiden, skønt man ikke skulle tro, jeg kkunne bruge mere opmærksomhed på det, end jeg allerede gør. Heldigvis er livet langt! CAROL KLEIN En særlig person, som jeg oplever ekkoer min holdning til det, ´at have en have´ tilnærmelsesvist fuldstændigt, er en kvinde, som englænderne elsker enten at hade - eller at elske. Gid der var en dansk tv-station, der ville indkøbe den lange række af udsendelser der findes med hende! Kik med her - og se om du forstår, hvad jeg mener:

24 kommentarer:

  1. Har du et haveidol, som står over alle andre? Eller har du flere - og må vi vide, hvem?

    Kh. Marianne

    SvarSlet
  2. Hvor er hun skøn, det er første gang jeg ser eller har hørt om Carol Klien. Hele hendes væsen , stemme og holdninger er jo beroligende og helt nede på jorden.
    Tak fordi du delte.

    Haveidoler, har jeg ikke nogen af, ikke sådan nogen jeg dyrker. Jeg finder Isabella Smidt og Claus Dalby, inspirerende. Og ellers er det jo alle jer havebloggere jeg godt kunne blive idol af.

    God Søndag fra Linda

    SvarSlet
  3. Hej Linda
    Jeg er helt enig - hele hendes væsen emmer af respekt for naturen og alligevel en indsigtsfuld evne til at "flyde med den" og drage nytte af den!

    Hun er en revolution indenfor "gardening" i mine øjne! Emmer af ro, indsigt, visdom, fornuft, passion, beundring, forundring og glæde.

    Jeg selv inspireres også af hhv. Claus Dalby og Isabella Schmidt, Camilla Plum og den gode Søren Ryge. Men langt de fleste idoler finder jeg her blandt hovedsagligt de danske havelbloggere, men også de øvrige nordiske.

    SvarSlet
  4. Hej Marianne

    Det var da en ualmindelig sympatisk kvinde -Carol Klein- Tak for youtube videoen.

    Og hvor måtte jeg da give hende ret da hun nævnte det med visse folks kontrolbehov (fra 9:50 i videoen) dejligt at høre her på morgenkvisten;-)

    Om jeg har idoler - nej - jeg synes det er så stort et ord. Men masser af inspirationskilder, næsten hver eneste haveblog man kigger i giver jo et eller andet man kan bruge!

    Dejlig søndag herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. JA, det, hun nævner omkring kontrolbehovet gik også mig lige i hjertet og afspejler, hvordan jeg HAR haft det, men heldigvis ikke har længere.

      OG JA! Haveblogs´ne er til daglig inspiration! Nu også din! :)

      Slet
  5. Tak fordi du introducerede Carol Klein.Hende vil jeg vende tilbage til.
    God søndag
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Lise. Ja, det kommer jeg også til. Hun er at finde på Youtube i rigt mål.

      Slet
  6. Skønt kik ind i Carol Kleins haveverden, den havde jeg ikke set før. Kan slet ikke forstå hvis nogle mennesker vælger ikke at kunne lide Carol Klein, på den anden side er heller ikke alle danskere vilde med Søren Ryge...

    Jeg har set flere udsendelser med Monty Don og Carol Klein, og jeg elsker dem begge. Monty Don har også denne ro og viden omkring det han gør, og man er ikke i tvivl om at han nyder at rode i jorden og se det gro. Her taler vi ikke om "trends" i haven, her er det blot nydning og passion.

    Om jeg begriber hvorfor dansk fjernsyn ikke slås om at komme først med disse udsendelser, det er jo det rene haveguf. Jeg har dog et spinkelt håb om at den nyt fritidskanal på TV2 kommer op med noget nyt haveguld og her måtte meget gerne indgå flere årgange af Gardeners World.

    Godt input du der kom med, Marianne :o)

    SvarSlet
  7. Hej Marianne.
    Der sker intet, når jeg trykker på dit videolink, så jeg kan ikke tale ud fra linket, men Carol Klein har jeg set i nogle engelske haveudsendelser sendt på svensk tv, og hun er god. Hendes respekt/ærbødighed over for naturen tiltaler mig.
    Det er svært for mig at pege på enkelte haveidoler. Der er mange, der inspirerer, og på forskellige områder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da underligt, Christel, nå men du finder hende på youtube under "Carol Klein Gardeners garden".

      Slet
    2. I dag lykkedes det at se videoen. Måske har der været problemer med internetforbindelsen, da jeg forsøgte i går. Det sker af og til her.
      Hvor er hun altså bare sympatisk. Jeg kan godt lide den naturprægede havestil, og det fik mig faktisk til at tænke på en person, som har været en stor inspirationskilde for mig, nemlig Birgit Reimer fra Mathildestiens Planteskole. Jeg har været til mange informative foredrag om stauder på Mathildestien. Desværre (men forståeligt nok) har Birgit Reimer droslet ned og lagt foredragene på hylden. 'Åbent-hus-dage' i sommerperioden eksisterer stadig, og til september holder hun Staude- og plantemarked i samarbejde med Staudefeen og Anne Stine Stauder. Check evt. hendes hjemmeside på http://www.mathildestien.dk

      Slet
  8. Jeg kender godt Carol Klein - også fra engelske tv-udsendelser vist på SVENSK tv (Utroligt, at DK ikke kan finde ud af at vise sådanne udsendelser!)

    Jeg kan godt lide hendes tilgang til haven og "gardening" - men har til tider et lille problem med hendes stemme?! Underligt.

    Nå, men jeg blev altså inspireret af dit indlæg til at skrive et lille et om Alys Fowler - som nok er det havemenneske, der har inspireret mig mest, når vi taler om køkkenhaven.

    http://www.ildkat.dk/?p=4050

    Hav en god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du har taget bolden op! Mangfoldigheden længe leve! Jeg har også set dit videoklip - hun er da også en herlig havekvinde, som - ligesom jeg selv - har fundet glæden i at mikse det nyttige og spiselige med det smukke.

      Slet
  9. Hej Marianne
    Carol Klein er også kæmpestor inspiration her. Købte hendes bog - Life in a Cottage Garden i det øjeblik den forlod trykkeriet...Jeg vil også fremhæve Sarah Raven som stor inspiration for mig, Christopher Lloyd og Beth Chatto har samme plads. Og så holder jeg rigtig meget af Derry Watkins. Ingen (god)tur til England uden besøg i Merriments, Great Dixter, Special Plants, Beth Chatto og Wisley Garden. Desværre har jeg ingen blog - så jeg holder mig anonym.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da helt HAVEFEST en masse inspirationskilder, du kommer med her. Af hjertet tak! Godt der er frost og sne udenfor, ellers ville jeg ikke have "tid" til at stifte bekendtskab med dem alle. Og godt at livet er langt og verden så mangfoldig!

      Tak for dit skriv. Du skal være meget velkommen her en anden gang - og helt som dig selv - med eller uden navn på. :)

      Slet
  10. Hej Marianne,
    Det er herligt med nye bekendtskaber ud i haveverdenen.
    Er ved at bage fastelavnsboller, men kan da lige lade youtube køre.
    Lidt havetosserier gør bare søndage endnu mere hyggelige.

    SvarSlet
  11. Jeg er også vild med Karol Klein og hendes havestil :-)
    Mit første idol var Alan Titchmarsh fra Gardeners World. Det var helt i starten af min have-karriere sidst i halvfemserne. Jeg så ham i programmmer på BBC Prime, ah det var tider :-)
    Derefter blev det 'selvfølgelig' Hune-mor, som vi kaldte hende, og Claus Dalby fra Haven i Hune programmerne. Jeg var 'vild' med CD dengang da ingen anede hvem han var, udover de virkelig havetossede. Det er altså sjovt sådan lige at tænke tilbage på sin havehistorie :-)
    Og forresten tak for linket til mine bedrollers på Havefolket :-)
    Knus Hanne

    SvarSlet
  12. skønt program - hendes bog må jeg nok kigge lidt efter:) Have idol øh nej det har jeg ikke - og dog min mormor var en stor inspiration for mig Anne Gine

    SvarSlet
  13. Hej Marianne. Det var en interessant kvinde og et godt program. Tak fordi du introducerede hende til os.

    SvarSlet
  14. Jeg har desværre ikke så meget tid til at se You Tube så CarolKlein har jeg kun stødt på i bladet Garden Illustrated som holder, MEN tusind tak for linket jeg vil se mere med hende. Jeg kan godt lide den uhøjtidelige tilgang til det at dyrke/holde have, selvom jeg nok ikke ville turde slippe kontrollen totalt i mine blomsterbede;-)
    Jeg synger med i koret over at DR og TV2 ikke kan finde ud af at sende nogle af de supergode engelske haveudsendelser - de sender nogle svenske om FORMIDDAGEN men hvad hjælper det når man ikke er hjemme om formiddagen?
    Jeg har flere forbilleder inden for havekulturen, men på det hjemlige TV-plan vil jeg også nævne Anne Just og Claus Dalby fra de gamle udsendelser og da bogen over alle "Den levende have" af Claus Dalby udkom fandt jeg endelig en dansker der ramte min egen drøm om have.

    SvarSlet
  15. Jeg elsker at se udsendelser med Carol Klein og Monty Don, jeg har adgang til at se SVT2, hvor de plejer at sende disse skønne haveprogrammer fra BBC. Jeg tror nok, at de begynder at sende dem i marts måned.

    Jeg er vild med Carol Kleins stil, hun er så begejstret og engageret når hun fortæller om noget, så man kan slet ikke undgå at blive smittet med hendes haveglæde. Og Monty Don er bare så behagelig og helt nede på jorden når han sammen med hans Golden Retriever går med trillebøren gennem hans smukke have.

    Jeg ville også ønske at DR ville vise disse engelske TV programmer, for de findes i massevis. You Tube er en dårlig erstatning, men det fungerer dog:-)

    SvarSlet
  16. Kære Lisbeth
    De BBC udsendelser, som sendes over Sverige om formiddagen, bliver altid genudsendt på andre tidspunkter af døgnet i løbet af ugen. Og for at det ikke skal være løgn, yder SVT sine seere den service i programudsigten at nævne hvor og hvornår! Er man så hverken hjemme om formiddagen, eller sover man, når der sendes sent på aftenen, kan man jo optage på video eller dvd. jeg har i hvert fald megen glæde af mine båndede udsendelser - også af Tradgårdsfredag og Trädgårdsonsdag. Deter nemlig allesammen rigtige haveudsendelser og ikke hæsblæsende entreprenørpræstationer.
    Carol Klein er også en af mine yndlingshavemagere. Af de grunde, som mange andre her på bloggen nævner, men også pga hendes sprog. Jeg kan slet ikke stå for den skotske sprogtone, hverken når det er CK eller kriminaludsendelser i fjernsynet, som jeg over en kam egentlig ikke kan fordrage. Men de skotske ser jeg somme tider - bare pga af sproget!
    Happy Virtual Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  17. Dejligt klip du har fundet med Carol Klein, det har jeg ikke set før. Hun er fantastisk! Jeg er også vild med hendes tilgang til haven, Godt du får spredt kendskabet til hende :)

    SvarSlet
  18. Jeg kendte ikke Carol Klein, men hun er da fantastisk skøn. En fantastisk dejlig attitude til det at have have.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!