mandag den 29. august 2011

Lad det øse, lad det pøse - jeg nørder nemlig med frø

Nå, godt man har en mindre udestue og en tålmodig mand, der giver faen i at der ligger og hænger tørre blomsterduske alle mulige - og u-mulige steder.




Men vi skal jo til haveblogger-træf og deltage i plantebyttedage og sådan, og så er jeg desuden knap så frisk for tiden, så .... det gør ikke noget for min skyld at det er et værre uvejr lige nu. (Bare det ikke blæste sådan!)


Har netop sendt min tilmelding - hvis du ikke har, så fly fluks! Det har helt sikkert regnet af inden vi skal ses udendøres?


Har ellers haft en lidt speciel høst i år. Ind og ud, så snart der bare er lidt tørre i luften. Her ser du pralbønnerne. De skal hænge, til de bliver lige så gule og tørre som den, jeg har i hånden. Disse bliver til Sunset - den laksefarvede slyngende kæmpe store og hurtigt voksende skønne pralbønne-blomst. Men jeg er også leveringsdygtig i Alm. Pralbønne.

Omkring mig ser der sådan her ud:




Og sådan her:


Men også sådan her: 




Det kommer nok til at vare lidt før det hele er i glas og poser...... Det skal helst tørre helt igennem.

Man kan undre sig over, hvad faen jeg får ud af dette her.... ud over at have en beholdning at bytte med, men det ved jeg, at I forstår! Men ellers.... 

Jo. Jeg får: 
  • Fred i sjælen og i mit sitrende centralnervesystem
  • Trænet i øje-håndkoordination
  • Trænet koncentration og fordybelse
  • Arbejdet med systematik og overblik (mangler ærlilgt talt lidt!)
  • Hygget mig
  • Tænkt mange gode tanker
  • drømt om alle mulige dagdrømme
Det er godt for alle og særligt for mig og min skade. (Se evt. "om mig", hvis du udrer dig).

Der er også noget andet: 

Det der med at samle frø. Det rører ved urmennesket i mig. 
At gemme. 
At vide, at der er kraft og glæde i både kæmpe kerner og bitte bitte små sæd. 
At håbe og glæde sig til. 
At vide, at andre også kan blive glade. 
At være skaber. 

PS. frøliste er på vej. Foreløbig kan ses på facebook-linket samt i gruppen Den Helbredende Have, hvor du er meget velkommen med idéer og tips til hvordan du trives, har det godt og  får det bedre i haven.


Meget dejlig mandag over hele lilnjen!



11 kommentarer:

  1. Glæder mig til at møde dig skønne urmenneske ;0) Har også så småt været i gang, men blev lige bremset af svigerfars begravelse.......... frøene er dog i hus og venter blot på at komme i poser :0)

    SvarSlet
  2. Må lige se lidt fagligt på dit indlæg, for det er jo en ren aktivitetsanalyse for en ergoterapeut. Jeg kan godt forstå, at din mand bærer over, for det er jo en meningsfuld aktivitet, som jeg er fuldt overbevist om, giver meget mere træning end en aktivitet, som ikke interesserer dig.
    Hvor er det flot, at du i den grad kan tage vare på din egen genoptræning - jeg er meget imponeret :-)

    Jeg må vist også hellere få smidt den tilmelding afsted. Det bliver vildt fedt at træffe dig og alle I andre skønne bloggere - vi ses :-)

    SvarSlet
  3. Aj - hvor ser der herligt ud i din stue - lige min stil med alle de dejlige frø ud over det hele. Jeg har netop læst om alle dine "skavanker" og kan jo så godt forstå at frøsamlingen giver både glæde og udfordringer. Jeg kan fortælle dig at jeg også kan føle "uoverskueligheds-fornemmelsen" ved min frøsamling uden at have dine skavanker at kæmpe med :o)
    Glæder mig så meget til at møde dig og de andre på blogtræffet.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Når man tager dine "skavanker" i betragtning, må jeg sige at det er rigtig flot med al det du gør. Det har jeg uden den slags skavanker ikke mod på.
    Rigtig god fornøjelse med det og rigtig god bedring.

    SvarSlet
  5. 1000 tak for jeres søde, varme ord!

    Ja, min datter sagde sidste år en måned efter faldet, at jeg skulle have det bedst muligt. Jeg har taget hende på ordet og tænker at jeg netop "genoptræner" samtidigt! Det trøster nu at I siger at I også må holde tungen lige i munden. Godt jeg har en uges tid til foretagnet!

    Jeg glæder mig også virkelig meget til at ses, Frk. Solhat, Susanne og Berit og så selvfølgelig alle jer andre, der også kommer - ?! :D

    Det kommer jo nok til at vente til næste sommer, Lisbeth, med at komme til Samsø, men det kan jo være vi kan lave en ekskursion? :)

    SvarSlet
  6. Jeg synes også at det er flot at du bevidst arbejder med din genoptræning på den måde. Det har jeg også gjort igennem årerne på lignende måder. Og så sent som i her i sommer, har jeg brugt haven som mit træningscenter.
    Jeg er godkendt til flexjob pr 1/1 i år. Men blodpropper i hjernen og kræft har holdt mig sygemeldt lige til nu. Netop idag har jeg dog raskmeldt mig, så nu sidder jeg med en masse sommerfugle i maven. Men nu VIL jeg altså igang igen :-)
    Vi ses den 10. Jeg tror dog ikke at jeg får overskud til at tage så mange frø og planter med, men så må det komme/sendes efterfølgende.
    God arbejdslyst med frøene :-)

    SvarSlet
  7. Jow tak, Hanne. Stort tillykke med raskmeldingen! Jeg har det også sådan: Jeg VIL bare være rask og tilbage på arbejdsmarkedet igen!

    Mht. Mit projekt med frøene, så må vi se, hvor langt jeg når. Jeg har det med at slå for "store brød" op. Dvs. at min indsigt i, hvad jeg gerne vil og hvad jeg rent faktisk kan (magter/orker/kan føre til ende) ikke helt står mål med hinanden.

    Men det vigtigste for mig bliver også at ses. Også selvom det nok kun bliver en kort visit for mit vedkommende. Det med mange mennesker der taler sammen i flok er som jeg beskriver (i "om mig") ikke lige sagen. Heldigvis er dt bedre udendøres.

    Jeg glæder mig i midlertid voldsomt. Og det er jo helbredende i sig selv at have noget godt at se frem til.

    (Så som om i vores haver/på blog´sne)! :D

    SvarSlet
  8. Glæder mig også til at møde dig, jeg har dog ikke fået indsamlet frø, men lidt overskudsplanter, kommer med til blogtræf.
    Vi ses:0)
    Annette

    SvarSlet
  9. Det lyder dejligt, Annette!
    At jeg tager frø med, er udelukkende fordi jeg ikke rigtigt kan overskue at medbringe planter (eller har ret meget ork til at grave dem op.)

    Håber på godt vejr til os!

    So long!:)

    SvarSlet
  10. Hej igen.
    Jeg syntes lige at jeg ville fortælle at jeg har lagt et indlæg op under rubrikken 'om mig' på min blog.
    Jeg blev inspireret af dig, da du fortalte din 'historie' hér for nogen tid siden.
    Jeg har længe gået og tænkt på det, men jeg kunne ikke rigtigt beslutte mig for om jeg havde lyst. Men jeg har ikke lyst til at skulle 'forklare' om og om igen, til en masse nye mennesker på træffet på lørdag, så derfor gjorde jeg det.
    Håber ikke at det gør noget, at jeg 'lånte' din ide :-)
    Henvisningen er nederst i dette indlæg:
    http://hanneihaven.blogspot.com/2011/09/jeg-er-en-have-nusser-en-habls.html
    Hej så længe til på lørdag :-)

    SvarSlet
  11. Hej Hanne i din skønne (helbredende) have.
    Jeg har læst din historie. Du har været gennem rigtigt rigtigt meget gennem mange år. JEg er taknemmelig for at du toner "rent flag" det giver en dybde i et bekendtskab også selvom det "kun" er over nettet.

    Og nu ses vi jo snart! Jeg ved ikke hvor længe jeg kan være der, men vi skal lige have en snak inden jeg skal hjem og hvile, ikke? Det behov kender du jo alt til!

    Jeg har ikke fortalt hele min "historie" med stressnedbrud, depressioner og angstanfald og frygteligt meget sygdom i min familie. Men jeg tror så langt fra at vi er alene om det - generelt i det danske samfund - og helt specifikt blandt "havefolket". Faktisk forekommer det mig, at der er særligt mange, der anvender haven som genoptrænings"central".

    Glæder mig til vi ses!
    M

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!