mandag den 15. august 2011

Kik ind - til alt det skønne

At være og at arbejde i en have giver én muligheden for at stille ind på uendeligt. Eller på lige her og nu. Mindfulness har vi haveelskere kendt til gennem årtusinder! Vi er nærværende i det, vi gør, vi skaber, vi nyder, vi nusser rundt eller vi slæber, graver og gør ved. Det giver trivsel og helbredelse - skulle vi fejle noget. Eller lide af mismod. En skavank, der kan kommer over selv den bedste.




Men det er jo helbredelse i sig selv at besøge haveblogs med skønne fotos af skønne haver, blomsterarrangementer, dyr, havemøbelopstillinger eller dekorationer.

Jeg kan godt lide at "kikke ind". Da jeg var barn legede jeg utroligt meget med dukkehus og noget af det aller bedste, jeg vidste, var at skulle hjem fra selskab med mine forældre om aftenen. Og så kikke ind af folks ruder og se hvordan de boede. Det var ikke sådan at jeg stod og trykkede næsen flad og lurede, slet ikke. Men lige at få fornemmelsen af, hvordan der var hos dem....



Jeg kan stadig som grand voksen (dannet og veluddannet) kvinde ikke sige mig fri for at nyde at "kikke ind" når jeg kan se mit snit til det. Det er der da også mange tv-programmer, der har opdaget giver gode seertal. Men det er jo ikke hvad som helst, man gider se på.

Vel?

Her hos os havebloggere er rigtigt mange, der gør rigtigt meget ud af det. Og som bare bor så dejligt, naturskønt eller har investeret lang tid, kærlighed og nænsomhed og i særdeleshed opfindsomhed i haverne. Og som faktisk gør sig den ulejlighed at fotografere det og skrive et par linjer om det.



Det er rørende at se al den omhu og skaberkraft. Og det giver glæde og det giver fornemmelsen af at høre til at vide, at der er andre, der nørder med det samme som én selv. Og så synes jeg også der hersker en særlig venlighed og hjæølpsom kultur her blandt have- og plantenyderne! Det bliver hyggeligt at ses til september på Haveblogger-træf!



I en sommer som den vi har haft i Danmark i år, har det været en særlig udfordring, at pleje sin have og skabe skønhed. Regnen har - modsat sidste år, som var et meget varmt og tørt år - stået ned.

I store mængder. Meget. Længe og jævnligt.

Læg lige mærke til hønserøven ;)

Det kommer der altså ikke megen blomsterpragt eller skønheder ud af. Roserne mugner inden de går i flor, eller springer slet ikke ud. Både Georginerne og Bonderoserne glor ned i jorden, som var himlen ikke værd at vide af.



Regn og uvejr kan godt få ens humør til at sejle lidt.  I år gik jeg det meste af sommeren og hældte vand fra lanternerne. Og lavede små opstillinger på bordene bare for at have noget smukt at se på...

Nu skinner solen. Jeg må ud og sanke og tørre urter.

Tak for os. Tak for skønheden. Tak for opfindsomheden og tak fordi vi deler med hinanden.

5 kommentarer:

  1. flot beskrevet, og du har i den grad ret med alle vi kære have / planter - blogger, at det i den grad er en glæde, at vi deler vores have-oplevelser med hinanden. I det tilfælde kan den allerbedste have-bog godt pakke sammen ;) ;)

    Og ikke mindst... det er godt for helbredet :)

    SvarSlet
  2. Dejlige stemningsfulde billeder, der følger din hyldest til haveblog-universet - som jeg selvfølgelig kun kan tilslutte mig :-)

    SvarSlet
  3. Ja, sådan har jeg det også!
    Haveblog-læsning er faktisk langt mere underholdende og billedskønt end de fleste havebøger! Og så er vi "live" - eller næsten - vi sidder i hvert fald lige inde bag tasterne, når vi har lagt havehandskerne.:)

    SvarSlet
  4. Det er nemlig det det handler om Marianne - at dele glæden med andre der gerne vil glædes og ikke mindst kan se glæden ved glæden........ .......see you later alligator ;0)

    SvarSlet
  5. Jeg stemmer med i koret, hvad skulle vi gøre uden vores haver og blogge, det er bare det bedste :-)
    Måske kommer nogen af jer til Samsø til foråret. Se mit indlæg fra i dag.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!