torsdag den 16. juni 2011

Forventningens glæde...

Jeg har gået og filosoferet over, hvad det egentlig er, der gør en have helbredende - og der findes uendeligt mange svar. (Vil gerne høre dine!).

Hos mig er forventningens glæde næsten den største. Det at gå og følge tingene hver dag. Det at se frem til noget, giver mig en tro på fremtiden og fjerner fokus fra min sygdom, på skærmydsler, som får næsten perifær status efter en tur i min have.

På vores blogs kan jeg se, at det vrimler med pæoner, roser og lathyrus, salat og alle mulige dejligheder i vores alle sammens haver. Det glæder os, vi frydes og vi er stolte! Også jeg!
Men i dette indlæg kikker vi på alt det, der er liiiige ved. Og som jeg glæder mig til:

Se f.eks. denne her pralbønne - dens farve ere helt ubestemmelig. Er den laksefarvet? Pudder? Rosa?

 Pralbønne 'Sunset'
Phaseolus coccineus 
 
En ren nydelse med blomsterne, som sagtens kan stå i en prydhave og spille op til de øvrige. Måske bedst i en Wigwam eller lign. I min have står de op ad drivhuset og skal danne skygge. Det spændende er: Hvor store bliver de? Vil de sno sig om det snorearrangement, jeg har lavet, vil de danne skygge nok? Alt sammen værd at gå og vente på og glæde sig til. Ja, og så spiser vi altså bønnerne. Det er rigtigt gode!

Jeg glæder mig også til lavaretaen også kaldet Poppelrosen. Den fik vi af nogle gode venner sidste sensommer. Og her i forsommeren var den bare helt vissen at se på (som så meget andet dette forår). Jeg klippede den helt ned og glemte alt om den. Men nu kommer den.... Og jeg glæder mig!


Mine staudelathyrus er også godt på vej:



Og de er da labre, er de ikke? Selvom de ikke dufter...

Hestebønnerne er også et par skønheder imens de blomstrer. Her er der imidlertid virkelig tale om en delikatesse, som det Nye Nordiske køkken er igang med at opdage igen. Det er en gammel kulturplante, som vi har haft og dyrket siden middelalderen - ja sikkert tidligere. Nu skal den vise sit værd...


Frühlingsduft-rosen kommer nok ikke til at blomstre denne sommer, den blev sat i jorden for 1½ måned siden. Den skulle blive en busk på et par meter på alle ledder. Men jeg glæder mig alligevel over dens grokraft! Og ser frem til dens vidundrlige og velduftende blomster til næste år!


TIl gengæld blev jeg meget overrasket, da jeg så at en lupin sået i februar allerede har sat blomst. Den skulle jeg jo først vente blomster af til næste år.....:


Kartoflerne går jeg også og kikker til. Jeg kunne ikke grave ret meget i forsommeren, så de blev bare smidt i jorden - sådan lidt tilfældigt. Det gør jo så, at jeg ikke kan komme til at hyppe. What to do? Jeg får min mand til at smide græsafklip på, som så skal fordeles. Det gøder og holder på fugtigheden samtidigt. Og hønsene kommer ofte begejstrede ud derfra, så de finder nok en orm eller to dernede under!
Men nu kommer det spændende jo..... hvordan vil afgrøden være? Undgår vi skimmel? Er de klar, når vi kommer hjem fra ferie? Altsammen noget at se frem til.


Allermest ser jeg hver eneste morgen frem til at hente æg. Mine fem damer lægger et æg dagligt, så det er sådan set ikke nogen overraskelse. Men se lige, hvad jeg fandt forleden:


Så nu kommer det store spørgsmål: Vil de alle sammen begynde at lægge XXL-æg?

13 kommentarer:

  1. Hei, fant deg på Hageblogger, en interessant blogg du har, legger meg til som følger :)

    Hilsen Ingrid Andrea

    SvarSlet
  2. Nej, men ind imellem smutter der lige et maxi-æg...måske der er 2 blommer?
    Jeg har glæde af den fantastiske kraft i haven lige nu....den holder sorgen og gråden på afstand, jeg fordyber mig i lugning, brolægning eller græsslåning, og mens det foregår, tager det sorte en pause.

    SvarSlet
  3. Hej Ingrid Andrea - Hjertelig velkommen i haven min. Jeg har netop opdaget de norske blogs, så jeg glæder mig til at besøge jeres haver og følge blogs.Har smugkikket i din hemmelige hage. Ser pragtfuldt ud!

    Lavendel - ja, du beskriver så tydeligt, hvordan man kan opsluges og gå i flow i sin have! Selv "det sorte" kan jeg mærke, jeg kan "deale" bedre med i haven - bare det at interessere mig for, hvad der gror i skyggen - åbner en dør derind. Hvis du forstår, hvad jeg mener.

    Kh. Marianne

    SvarSlet
  4. Du har ret, forventningens glæde er en stor del af det at have en have. Det starter jo allerede om vinteren, hvor meget kan planlægges. Jeg drømte mig langt væk i billeder på nettet mens snestormen rasede. - Men lige nu er det helt fantastisk at gå rundt mellem alle de duftende roser og andre skønne planter - Jeg har også høns og det sker der kommer sådan en basse, tror også der er to blommer :-)

    SvarSlet
  5. Jep - det er der Flora og Lavendel! 2 blommer. Det giver glimrende røreæg!

    Du siger noget, Flora: Det at "suge" af al kraften derude. Sådan mere bevidst. Jeg smutter lige igen...... skal ud og suge ;)

    SvarSlet
  6. Hei Marianne!
    Jeg vil gjerne ta del i din helbredende have! Dejlige billeder du viser:o)
    Gleder meg meget til at følge deg videre!
    Jeg er selv vild med have og blomster:o)
    Knus, Helene

    SvarSlet
  7. Du har så evig ret i, at forventningens glæde ved haven er stor - tror også, at det er derfor, at jeg har svært ved at vente til blomsterne er fuldt udsprungne før jeg deler på bloggen. Men det er ikke kun forventningens glæde ved de enkelte planter, men også det visuelt at forestille sig hvordan et helt bed kommer til at se ud og hele processen omkring det at planlægge, grave og plante, producere og skabe, udfolde ens kreativitet, mens man forestiller sig og forventer et bestemt resultat - for endeligt at se, om ens forventninger bliver indfriet. Derefter evaluere og udvikle og ....
    Alt imens jeg arbejder i haven, tænker jeg så godt, og der falder mange 'brikker' på plads. Men jeg kan også blive så opslugt og komme i flow og derved finde ro.

    Jeg kan blive ved, men må bare sige som afslutning, at meningsfuld aktivitet er helbredende :-)

    SvarSlet
  8. Hej Helene! Dejligt du vil kikke forbi her i haven - du er altid velkommen!

    Susanne - ja, den beskrivelse kan jeg nikke genkendende til. Jeg tror havefolket er helt fantastiske til at visualisere og se tingene for det indre blik. Og tænke i processer og give slip og være i flow. Balsam for sjælen!

    SvarSlet
  9. Jeg tilslutter mig fuldstændig Susannes kommentar og din selvfølgelig.
    Forventningens glæde når jeg går og venter på det skal springe ud, men også det med brikker, der falder på plads og ikke mindst roen. Jo haven er en dejlig opfindelse.
    I morgen kommer der et erotisk billede på i min blog, så husk at kigge :-)

    SvarSlet
  10. Å den gleden over de små ting, over hva som kommer til å skje, gleden når det endelig skjer. Det er så mye glede knyttet til hagen og dens liv, at det bobler nesten over, og det må da være helbredende nok:) Og som du sier man får fokuset vekk fra andre ting, og vi har alle godt av å tenke på noe godt, og ikke det som ikke er bra:) Og hagen og blomstene hjelper oss med akkurat det. Renger det, ja så får vi bruke dagen til å gjødlse og glede oss over at plantene i hagen får et spaopphold, og så nyter vi solen når den skinner. Alltid noe å glede seg over, uansett:):)

    SvarSlet
  11. Hej Høneballe... ;)Dejligt at se dig her! JA, ro! Det er som om skuldrene falder ned på plads, vejrtrækningen bliver dybere og mere flydende. Glæder mig til at se mere have-erotik!:DD

    Ja, Linda, du har helt ret: Glæde i sig selv helbreder. I disse dage, i Danmark, har vi mget vekslende vejrlig. Det regner det ene øjeblik og solen skinner det næste. Kan kun være befordrende for grøde og vækst. (Altså både i hagen og i os selv)! :)

    SvarSlet
  12. Hej!
    Tack för hälsningen hos mig!
    Min trädgård för mig är en källa med energi.
    Där laddar jag mina 'batterier'tömmer huvudet på eventuella orostankar.
    Jag kommer ofta på mig själv med att gå o le i trädgården :-)min trädgård betyder väldigt mycke för mig!
    KRAM från mig!
    ps.vilket stort ägg!!!

    SvarSlet
  13. Hej Helene
    HVor er det kuseligt at høre, hvordan hagen kan bringe helse hos dig! Jeg kan kjenne igen det, du skriver.

    Knus fra Marianne

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!