søndag den 15. maj 2011

Du kender først dagen når solen er gået ned!

Vi ved det godt alle sammen! Når man sætter noget i gang i en have, opstår der hele tiden nye opgaver. Det kan være småting: At flytte en plante, gør at man skal flytte en anden først, eller grave bunddækket op og opmagasinere det.... Et eller andet.

Sådan nogle ting kan faktisk godt gøre en dag i haven ret lang. Men tiden går jo af sig selv! Deri ligger noget af helbredelsen! Men det kan også gøre dagen om end temmelig rodet.

Men altså. Det minder mig jo (og formentlig også dig) om, at det der ..... med at have have, er en proces, en tilstand, en multitasking-opgave - langt mere end at det er et resultat. Ligner på mange måder et ganske almindeligt job. Eller at have børn. Eller et parforhold!

Den erkendelse er ret værdifuld, at processen er det vigtige og ikke resultatet - ikke bare sådan i al almindelighed, men i særdeleshed for sådan nogle skabs-perfektionister, som jeg kan være et eksempel på. Men altså. Også for andre.... så som samboere, dvs. f.eks. mænd, kærester og så besøgende, der lige dropper forbi og vil bese haven, inden de indtager kaffen. Og stiller mærkelige, nærgående spørgsmål.

Planter i kø
Der er altid noget at lave, mere end rigeligt! Særligt på denne årstid. I maj. En rigtig lun maj. Tag nu f.eks. mit overfyldte drivhus.Vi har nemlig lige haft funfirmation sidste weekend og selvsagt blev alle have-projekter skrinlagt og har været det nu i næsten 14 dage. Pokkers til tidspunkt, når nu det hele står i kø! Trippende, pasningskrævende, utålmodige, som forårskåde heste, der gerne vil på græs.
NU!

Ergo....Ud i haven med fru Olsen og videre med det hele. På èn gang! Basilikum og chilli ud i drivhuset.... og gang i bedet med alt ukrudtet og de halvdøde hortensiaer. For ellers er der ingen plads til de fremspirede Dahliaer.
Og det går jo ikke. Ikke at have plads!

Denne udsigt fra køkkenvinduet taler for sig selv
- måske....
Især hvis vi går tættere på:
 
Ikke kønt, vel?

Hvis vi tager et nærmere blik på fotoet ser vi følgende:
  • 2 stk. nyplantede roser op ad den jerndrager, som jeg knaldede min hjerne ind i for mere end 10 måneder siden. (bemærk sutteflasken (en opklippet sodavandsflaske, som jeg kan vande i)
  • 2 buskbom og en oregano, som også gør det ud for skjold, så man ikke kommer til at nærme sig pælen umotiveret..
  • et fuglebad
  • en halvt udgået stueplante (rød Oxalis)
  • to kasser med sort plastik lagt i som foer..... (forklaring følger)
  • en gammel terrassoplade, som jeg gemmer fordi jeg drømmer om et udekøkken
  • og i baggrunden en sort plastspand, med brændenælde-afklip i og gødnigsvand.
Der sker nemlig mange ting i haven på én gang.

F.eks:
Et halvt gravet bed, som jeg måtte forlade igen, fordi - da jeg sætter greben i jorden og skal til at hale indendøreshortensier op, der ikke har blomstret siden de kom i jorden for 4 år siden, ja, så står jeg og mangler trillebøren at smide dem op i....

What to do? ...
Tøm den.

Ok, det kan jeg da godt, men så må jeg lige fore de kasser, som dahliaerne skal op i, så jeg kan tømme den jord ud, der står i trillebøren fra et tidligere projekt. Før kan jeg ikke komme videre. 

Så greben bliver stående. Et øjeblik.

 
Men kasserne bliver foret.

Her har du startkittet og en opskrift på forede kasser:

  • 1, 2 eller flere gamle øl-trækasser, der har fået hvid (eller anden) træbehandling
  • en sort rulle plastsække
  • en saks
  • klemmer - !
Start med at klippe bunden af en en sort sæk. Og klip op langs siden. Læg den på den lange led over kassen og tryk ned, så bunden er dækket og plasten ligger fladt, glat ud langs bunden og siderne og saml plasten i en slags flæser i hjørnerne. 

Brug klemmerne til at holde styr på plasten hele vejen rundt, særligt i "flæserne" i hjørnerne! Klip huller i bunden, hvor der i forvejen er en lang revne i kassen, sådan at vandet kan løbe fra.

Fyld dræn i i form af leca-sten, som også hjælper med at holde fugten, skulle de nu skulle klare sig selv i en ferie, i tørkeperioder eller længere tid uden vanding.

Så er det bare i med jord på og planter. Evt. lidt vacumlite (igen for at sikre fugten i tørre perioder). Forudseenhed og omtanke kan trænes her. Så husk lige at klippe plasten af langs jordkanten INDEN du sætter planterne i. Jeg nævner det bare.

Pause Poul! 
Som Andrea sagde til Poul Kjøller, når det hele gik lidt for vildt for sig. 
For når man er i haven, samtidig med at man er syg, eller hvis man bare bliver træt, så må man jo ligge ned. Ind i mellem. Eller gå ind, når det regner. Eller når man er sulten, tørstig, skal tisse eller når fastnettelefonen ringer. Eller man bare segner ! 
Der er altid en eller anden pause, der opstår helt af sig selv, når man arbejder i haven. Hvis man altså husker den! Det er ikke alle, der gør det.

Men den er helbredende!

Så - ja - så langt som til at grave tingene ned, kom jeg ikke. For så kom der en regnbyge. 
Og det er en vigtig lære at være lidt tålmodig med sig selv. Det er faktisk helende og livslang læring, som kan bruges til hvad som helst! Og regnbygen kom virkelig belejligt! For under andre omstændigheder, som i før min ulykke, ville jeg være den, der bare fortsatte og arbejdede og arbejdede. Når jeg er i gang med at nå et mål. Så når jeg det. 
Så kan man altid hvile bagefter..... 

Nu er jeg klog af skade og kan aflæse kroppens sprog. Den lyver ALDRIG!

Så regnbygen kom belejligt! Jeg hvilede.
Tur? Nu?
Men så kom den virkelige udfordring: For da solen kikkede frem igen, spurgte min mand, om vi skulle ta´ gå en søndagstur.... Sammen. Og det siger man jo ikke nej til. I hvert fald ikke, hvis man er mig! Uanset hvad jeg har gang i.

Da jeg vendte retur fra søen, fik sofaen først en tur, derefter de opgravede, tørstende og forvirrede stauder, der skal i ventebed.
Og til sidst selve bedet: 

Det blev til en hel trillebør skvalderkål!
Herefter kom turen til kasserne. Det bliver pænt en dag i august, når de er vokset sig 1½ meter høje og er fulde af blomster! Orange chancerende over i det gule og rosa - dahliaer:

Nå men hen i bedet og i jorden med resten af dahliaerne (de rosa og pink), et par jordbær og nogle lathyrus, som ikke gad trippe i drivhuset mere nu..

Men hastværk er lastværk. Det var først da jeg havde sat dem alle, at jeg opdagede et frøbrev, der fortalte mig, at de var lavendelblå.....

Ej, det duer da ikke!........ De må flyttes igen! 

Det bliver en anden dag! Orker ikke mere. Proces proces proces.
Livet er kun en overgang og ALT er ingen ting............ tra la lalala.

Nå. 
Så mens rulleteksterne kører, kan vi lige nå at kaste et blik på redskaberne. For der skal overraskende mange til. Også selvom man synes, det er et af de mindre projekter, man har gang i:

  1. En tom trillebør
  2. Staudespade
  3. Kantstikker
  4. Greb
  5. Kost
  6. Graveske
  7. Håndkultivator (klo)
  8. Grensaks
Og så mangler jeg endda at lægge havehandskerne og stille spandene frem. Og en flaske vand til gartneren. Og sofaen til hvilene, og så - aller aller vigtigst - en forstående ægtemage. Alt sammen yderst nyttige og meget nyttige redskaber i den helbredende have.

Synes du ikke?

3 kommentarer:

  1. Du skriver simpelthen så fortryllende og medrivende!
    Kender til fulde haveprocessen, som kan føre til en kædereaktion af opgaver, så man næsten tilsidst glemmer hvad man egentlig ville igang med til at starte med. Men ja, det er helbredende at gå i haven. Når det går bedst for sig kommer man jo også i flow tilstand og det ene tar det andet og tid og sted forsvinder væk i lykkerusen. Nu er der heldigvis også kommet lidt regn, så man bedre kan gå rundt og plante.

    SvarSlet
  2. Tak for komplimenten Pia!
    Det luner.... Lå faktisk i morges og besluttede at flytte lathyrus´ne om til foden af min Buddeleja. Den bliver altid så bar om benene. Og farven står godt til de lavendler, der vokser langs bedet og den mørkelilla blomst på Sommerfuglebusken.

    Flow - Yes! Det er SÅ gavnlig en tilstand for både sind og krop - og sjæl. Alt bliver så legende og enkelt og let.
    Og hvad vi ikke når i dag, det når vi nok en anden gang.

    Og tak for regnen, ja! Den kommer helt belejligt. Sidder netop og lytter til regnens tappen på mine ovenlysvinduer og glæder mig over grøden. :)

    SvarSlet
  3. Enough games, every time you guys stall or lie. I will put this in the hands of the credit card rolex replica sale and my solicitor for fraud. What is your head office address and rolex replica sale number, even in china. You have continuously played me with this I will also put up a web link forum telling everybody not to buy rolex replica watches from you as you lie! I received what I thought was going to be my rolex replica sale today, however I was disappointed to find out there was nothing in the tag heuer replica uk apart from foam packaging. I am highly annoyed that I have spent 90 on a rolex replica uk and waited three tag heuer replica sale to receive a box full of packaging. I hope you will do something about this and rectify the problem. Nearly didn't remember the actual dial. Here's an additional instance of the dial which dazzles having a short immediate associated with preliminary misunderstandings, though it ought to hublot replica legible as soon as the first is familiar with this.

    SvarSlet

Læg rigtig gerne en kommentar, hvis du har lyst. Det er desværre ikke altid, ejg har kræfter til at svare hver enkelt, men jeg læser og genlæser dem ofte og glædes hver eneste gang!